Smoleńsk: ukraińscy eksperci krytykują kontrolerów

Smoleńsk: ukraińscy eksperci krytykują kontrolerów

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. Wprost) Źródło: Wprost
Ukraińscy eksperci uważają, że raport Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) w sprawie katastrofy smoleńskiej jest tendencyjny, a odpowiedzialność za tragedię spoczywa zarówno na załodze polskiego samolotu, jak i na rosyjskich kontrolerach lotu.
- Po zapoznaniu się z dostępnymi w tej sprawie materiałami skłaniam się w stronę wersji polskiej, że zawiniła i załoga samolotu, i wieża kontrolna -  oświadczył nawigator-oblatywacz Ołeh Korszunow. - Raport MAK jest tendencyjny, gdyż obarcza winą za katastrofę wyłącznie polskich pilotów. Gdyby jednak wieża kontrolna w Smoleńsku w odpowiednim czasie nakazała pilotom odejście od lądowania, do tragedii mogłoby nie dojść - wtórował pilot-oblatywacz z  ukraińskich zakładów lotniczych im. Antonowa Witalij Horowenko.

Zdaniem ukraińskich ekspertów wieża kontrolna na lotnisku w Smoleńsku wiedziała, że będąc w odległości 2 km od pasa lotniska, samolot z prezydentem Lechem Kaczyńskim na pokładzie znajduje się za nisko, jednak nie uprzedziła o tym załogi. - Wieża zaczęła krzyczeć "horyzont" dopiero w momencie, gdy samolot praktycznie się rozbijał - powiedział Korszunow.

Ukraińscy specjaliści podkreślili jednocześnie, że ich zdaniem piloci prezydenckiego samolotu nie byli wystarczająco przygotowani na lądowanie w tak trudnych warunkach pogodowych, jakie panowały w Smoleńsku w dniu tragedii. - Ekipa polskiego Tu-154 była słabo przygotowana, a rosyjscy kontrolerzy lotu cały czas zachowywali się pasywnie - stwierdzili Korszunow i Horowenko. Eksperci uważają także, że zarówno jedna, jak i druga strona działały pod presją psychologiczną. W przypadku polskich pilotów były to okoliczności związane z obecnością na pokładzie samolotu prezydenta i ważnych polityków, z  rosyjskiej zaś m.in. obecność na wieży zastępcy dowódcy bazy w Smoleńsku pułkownika Nikołaja Krasnokutskiego.

Z materiałów badającej katastrofę smoleńską polskiej komisji także wynika, że rosyjscy kontrolerzy lotu popełnili 10 kwietnia 2010 roku liczne błędy, działali pod presją i nie byli wystarczającym wsparciem dla załogi Tu-154M.

zew, PAP