Toyota na wodór

Dodano:   /  Zmieniono: 
Toyota Motor Corporation zapowiedziała na koniec 2002 roku wprowadzenie na rynek limitowanej serii samochodów napędzanych wodorem FCHV (Fuell Cell Hybrid Vehicle).
Globalna sprzedaż samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi, zdaniem kierownictwa Toyoty, będzie możliwa najwcześniej w 2010 r. - podały służby prasowe koncernu.
Nowy pojazd, oparty na modelu testowym FCHV 4, właściwościami użytkowymi nie różni się od aut konwencjonalnych - uważa producent. Samochód będzie oferowany wyłącznie osobom prawnym, takim jak np. instytucje rządowe, ośrodki naukowo-badawcze oraz  podmioty związane z branżą energetyczną. Dokładnych warunków ich sprzedaży jeszcze nie ustalono.
Wiadomo, że rocznie planuje się sprzedawać 20 sztuk tych pojazdów, wyłącznie na rynkach japońskim i północnoamerykańskim. Chodzi o to, że tylko na tych obszarach jest możliwa wymagana dostępność wodoru oraz właściwa obsługa nowego typu pojazdów.
FCHV 4 pojawił się na drogach Japonii w czerwcu 2001 r. jako pojazd testowy. Miesiąc później auto zadebiutowało na szosach USA. Samochody przejechały łącznie 110 tys. km, wliczając jazdy po torach testowych.
Japończycy uważają, że wprowadzenie tej limitowanej serii aut na ogniwa paliwowe spowoduje rozwój odpowiedniej infrastruktury, koniecznej dla obsługi samochodów napędzanych wodorem.
A oto przybliżone dane techniczne nowej toyoty napędzanej ogniwami paliwowymi: nadwozie Kluger V Highlander w USA o długości 4,735 m, szerokości 1,815 m i wysokości 1,685 m oraz wadze 1850 kg. Prędkość maksymalna ponad 150 km/godz. Silnik elektryczny (magnesy trwałe) o mocy 80 kW/109 KM i momencie obrotowym 260 Nm. Paliwo: czysty wodór przechowywany w butlach wysokociśnieniowych.
nat, pap