Unia Europejska wprowadza od roku 2005 zakaz reklamy wyrobów tytoniowych we wszystkich mediach oraz podczas międzynarodowych imprez.
Zakaz obejmie w tym radio, internet oraz imprezy o charakterze międzynarodowym, m.in. wyścigi samochodowe i koncerty.
W UE obowiązuje już zakaz reklamowania wyrobów tytoniowych w telewizji, a większość państw członkowskich wprowadziła jeszcze własne restrykcje.
Prawo unijne dopuszcza (jeszcze) reklamowanie wyrobów tytoniowych na plakatach, billboardach oraz w kinach, a także reklamę pośrednią, np. logo na ubraniach. Poszczególne kraje Unii mają jednak swobodę we wprowadzaniu ograniczeń także w tych dziedzinach.
Przeciwni zakazowi - choć z zupełnie odmiennych pobudek - byli Niemcy i Brytyjczycy. Zdaniem Niemców, reklama wyrobów tytoniowych w lokalnych mediach drukowanych powinna być dozwolona; Brytyjczycy mają wątpliwości, czy obecne zasady wytrzymają konfrontację z przemysłem tytoniowym w sądach.
em, pap