Wiceminister obrony narodowej Czesław Mroczek poinformował, że w ciągu trzech trzech tygodni resort ogłosi oferty których firm pozostaną w grze o kontrakt na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców. – Swoje konstrukcje będą one mogły zaprezentować podczas praktycznych testów – zapowiedział Mroczek. Próby na poligonie rozpoczną się w marcu - donosi portal Polska-zbrojna.pl
Koszt zakupu 70 śmigłowców to około osiem miliardów złotych. Czterdzieści osiem wielozadaniowych maszyn trafi do wojsk lądowych, dziesięć do sił powietrznych (w wersji poszukiwania i ratownictwa CSAR – Combat Search and Rescue), a dwanaście do marynarki wojennej (sześć CSAR oraz sześć do zwalczania okrętów podwodnych). Nowe śmigłowce mają zastąpić wysłużone już wielozadaniowe Mi-8 i Mi-17, których wojsko ma około trzydzieści, oraz Mi-2, których jest prawie pięćdziesiąt.
Przetarg MON ogłosił w marcu 2012 roku. Najpierw resort planował kupić 26 maszyn, później zamówienie zwiększono do 70. Do wyścigu o kontrakt stanęło trzech oferentów. Pierwszy to konsorcjum: Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. Proponuje ono śmigłowce Black Hawk S70i. Drugi z podmiotów – konsorcjum: Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A. – oferuje śmigłowce Eurocopter EC725. O kontrakt walczy też Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A., która proponuje maszyny AW149 koncernu AgustaWestland.
Zwycięzcę armia wybierze najprawdopodobniej wiosną. Do podpisania umowy ma dojść latem (muszą jeszcze zostać wynegocjowane zobowiązania offsetowe).
Polska-zbrojna.pl
Przetarg MON ogłosił w marcu 2012 roku. Najpierw resort planował kupić 26 maszyn, później zamówienie zwiększono do 70. Do wyścigu o kontrakt stanęło trzech oferentów. Pierwszy to konsorcjum: Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. Proponuje ono śmigłowce Black Hawk S70i. Drugi z podmiotów – konsorcjum: Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A. – oferuje śmigłowce Eurocopter EC725. O kontrakt walczy też Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A., która proponuje maszyny AW149 koncernu AgustaWestland.
Zwycięzcę armia wybierze najprawdopodobniej wiosną. Do podpisania umowy ma dojść latem (muszą jeszcze zostać wynegocjowane zobowiązania offsetowe).
Polska-zbrojna.pl