Władimir Putin poinformował w piątek o przyznaniu 100 miliardów rubli (około 1,7 miliona dolarów) United Aircraft Corporation (UAC), rosyjskiemu producentowi samolotów – informuje The Moscow News.
Decyzja o przyznaniu rządowej dotacji została podjęta nie tylko w celu uniezależnienia rosyjskiej produkcji od zagranicznych firm, ale również po to, żeby przywrócić równowagę między ilością samolotów cywilnych i wojskowych. Zapotrzebowanie na te drugie wzrosło w związku z rozwijanym ostatnio programem zbrojeń. W ubiegłym roku UAC dostarczyła 124 samoloty wojskowe i tylko 37 cywilnych. Według rosyjskiego prezydenta sektor lotnictwa cywilnego powinien się rozwijać w takim samym tempie jak wojskowy. Firma UAC powstała w 2006 roku w celu ożywienia rosyjskiej produkcji. W skład przedsiębiorstwa wchodzi 30 firm lotniczych w tym m.in. Tupolew, MiG czy Suchoj. W ostatnich latach odnotowano wiele sukcesów w produkcji sprzętu wojskowego, natomiast flagowy samolot pasażerski Suchoj Superjet100 nie jest na tyle konkurencyjny, żeby rywalizować z Airbusem czy Boeingiem.
Nawet przedstawiciele rosyjskich linii lotniczych częściej wybierają zagraniczne samoloty. Według sprawozdania finansowego za 2014 rok firma miała 270 mld rubli (około 4,7 mld dolarów) długu, całkowite dochody wyniosły natomiast 285 mld rubli, do czego mogły się przyczynić pożyczki, których celem była modernizacja UCA. Niemal połowa z nich została udzielona w obcej walucie. Takie pożyczki są trudniejsze do spłaty w związku z silnym spadkiem wartości rubla. Zdaniem Olega Pentelejewa, szefa agencji AviaPort dotacja otrzymana od rządu zostanie najprawdopodobniej przeznaczona na spłatę zadłużenia oraz restrukturyzację.
Andrej Frolov z Center for Analysis of Strategies and Technologies dodał, że otrzymane środki mogą być również wykorzystane na rozwinięcie nowego projektu związanego z lotnictwem cywilnym o nazwie MC-21, którego produkcja ma się rozpocząć w następnym roku.
am, The Moscow News
Nawet przedstawiciele rosyjskich linii lotniczych częściej wybierają zagraniczne samoloty. Według sprawozdania finansowego za 2014 rok firma miała 270 mld rubli (około 4,7 mld dolarów) długu, całkowite dochody wyniosły natomiast 285 mld rubli, do czego mogły się przyczynić pożyczki, których celem była modernizacja UCA. Niemal połowa z nich została udzielona w obcej walucie. Takie pożyczki są trudniejsze do spłaty w związku z silnym spadkiem wartości rubla. Zdaniem Olega Pentelejewa, szefa agencji AviaPort dotacja otrzymana od rządu zostanie najprawdopodobniej przeznaczona na spłatę zadłużenia oraz restrukturyzację.
Andrej Frolov z Center for Analysis of Strategies and Technologies dodał, że otrzymane środki mogą być również wykorzystane na rozwinięcie nowego projektu związanego z lotnictwem cywilnym o nazwie MC-21, którego produkcja ma się rozpocząć w następnym roku.
am, The Moscow News