Sezon 2022/23 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej: od nieśmiertelnych klasyków po współczesne dzieła
Artykuł sponsorowany

Sezon 2022/23 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej: od nieśmiertelnych klasyków po współczesne dzieła

„Siódma symfonia” Toera van Schayka
„Siódma symfonia” Toera van Schayka Źródło: Materiały prasowe / Ewa Krasucka
W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie dobiegł końca sezon 2022/23, który przyniósł niezapomniane spektakle baletowe i operowe. Warszawska publiczność miała okazję zobaczyć 22 tytuły spektakli repertuarowych, wystawione łącznie 109 razy. Był to również kolejny sezon, w którym instytucję wspierał ORLEN – największy mecenas kultury w Polsce.

Właśnie zakończył się sezon 2022/23 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Ostatnim spektaklem, który mogła zobaczyć warszawska publiczność, był balet „Fredriana” z muzyką Stanisława Moniuszki, którego premiera przygotowana została w 2019 r. z okazji 200-lecia urodzin kompozytora.

Różnorodność repertuaru i niezwykła jakośśwykonania

Miłośnicy baletu w minionym już sezonie mogli zobaczyć realizację jednego z najbardziej znanych tytułów, klasyki baletu romantycznego –,,Giselle” – historię nieszczęśliwej miłości wiejskiej dziewczyny Giselle i księcia Alberta. Tę niemal bajkową historię opowiedzianą tańcem widzowie warszawskiej opery po raz pierwszy mogli zobaczyć już w 1848 roku. Obecna inscenizacja wykorzystuje projekty scenograficzne Andrzeja Kreutz Majewskiego (dekoracje i kostiumy), które z jednej strony są nostalgiczne i urokliwe; z drugiej bajkowe, a jednocześnie abstrakcyjne, wprost nawiązują do poezji romantycznego malarstwa.

Chinara Alizade w roli Giselle

Miłośnikom klasyki z pewnością przypadł do gustu również,,Don Kichot” z muzyką skomponowaną przez Ludwiga Minkusa i w choreografii Mariusa Petipy. Prezentowana w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wersja została zrealizowana przez baletmistrza Alexeia Fadeyecheva pod kierownictwem muzycznym wybitnego ukraińskiego dyrygenta Alexeia Baklana. Balet stanowi połączenie feerii popisów umiejętności tanecznych z bezpretensjonalnym humorem.

Polski Balet Narodowy zaprezentował również współczesne dzieła, w tym „Draculę” do muzyki Wojciecha Kilara, którego światowa premiera miała miejsce w 2018 roku w Perth w Australii. Autorzy nawiązali w nim m.in. do ekranizacji „Draculi” z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli, z którego ilustracja muzyczna stała się punktem wyjścia dla koncepcji baletu w choreografii Krzysztofa Pastora. Spektakl wzbogacony o dodatkowe kompozycje Wojciecha Kilara, m.in. o słynne walce z „Trędowatej” i z „Ziemi obiecanej” stał się prawdziwą sensacją, zapełniającą widownię podczas każdego wystawienia. Wspomnieć należy, że w 2019 roku uznany został w Perth za najlepsze nowe dzieło taneczne w tegorocznym rozdaniu Nagród Sztuk Scenicznych Australii Zachodniej (Performing Arts WA Awards).

Powróciła „Moc przeznaczenia”

Sezon 2022/23 był nie mniej emocjonujący dla wielbicieli opery. 13 stycznia 2023 r. miała miejsce premiera „Mocy przeznaczenia” Giuseppe Verdiego. Dzieło tego wybitnego kompozytora powróciło na deski Teatru Wielkiego po 123 latach przerwy! Realizacji opery podjął się jeden z najbardziej znaczących reżyserów operowych na świecie Mariusz Treliński. W spektaklu wystąpili równie znakomici soliści. Główną partię kobiecą wykonała ceniona polska sopranistka Izabela Matuła, natomiast jako generał Calatrva wystąpił Tomasz Konieczny, którego głos znany jest nie tylko polskiej publiczności. Spektakl jest koprodukcją Opery Narodowej i Metropolitan Opera. Nowojorska publiczność będzie miała okazję zobaczyć tę realizację w lutym 2024 r.

Drugą premierą operową była „Marìa de Buenos Aires” tango operita argentyńskiego kompozytora Astora Piazzolli. Spektakl wyjątkowy, w którym niezbędny w operach balet klasyczny reżyser Wojciech Faruga zastąpił tangiem.

W repertuarze znalazła się też po raz kolejny jedna z najbardziej znanych, lubianych i wzruszających oper włoskiego kompozytora Giacomo Pucciniego „La Bohème” – tutaj w nowoczesnym wydaniu zrealizowanym przez Barbarę Wysocką. Świeżości temu dziełu nadali również młodzi wykonawcy głównych partii. W roli Mimi wystąpiła Adriana Ferfecka, a jako jej ukochany Rodolfo – Piotr Buszewski.

Najpopularniejsza Tosca

Widzowie mogli zobaczyć jedno z najpopularniejszych dzieł operowych Giacomo Pucciniego, czyli operę „Tosca”. Spektakl w reżyserii Barbary Wysockiej i ze scenografią Barbary Hanickiej nawiązuje do estetyki kina włoskiego. Na scenie w tytułowej roli wystąpiła światowej sławy sopranistka Aleksandra Kurzak, której wykonanie spotkało się ze szczególnie gorącą reakcją publiczności i z pewnością zostanie na długo zapamiętane.

Miniony sezon w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej upłynął pod znakiem największych tytułów w świecie opery i baletu. Dzięki temu nie tylko dostarczył niemal 250 tysiącom miłośnikom sztuki wielu niezapomnianych wrażeń, ale także ugruntował pozycję jednego z najważniejszych miejsc na kulturalnej mapie Polski. Mecenasem Teatru jest ORLEN, który wspiera najważniejsze instytucje i przedsięwzięcia kulturalne w Polsce.

Równie emocjonujący zapowiada się kolejny sezon, o którym informacje znaleźć można na stronie: https://teatrwielki.pl/

Źródło: Wprost