Do stolicy Omanu uda się łącznie 305 osób: solistów, członków orkiestry, chóru i baletu oraz pracowników warszawskiego teatru. Do Maskatu dotarło już osiem kontenerów dekoracji i kostiumów, które podróżowały drogą morską ponad sześć tygodni. Według Chełmeckiego koszty występu w całości pokrywa strona omańska.
Zespół Teatru Narodowego-Opery Narodowej da w Maskacie trzy występy 12, 13 i 14 września. Grupa techników pojedzie do Omanu 7 września, na rozładunek dekoracji i przeprowadzenie prób przewidziano cztery dni.
Mniejsze dekolty, kryjące materiały
Stroje, w których wystąpią artyści, zostały uzgodnione ze stroną omańską. - Wysłaliśmy projekty kostiumów do Omanu, gdzie zrobiono drobne poprawki, których wymagała tamtejsza obyczajowość - powiedział Chełmecki. W niektórych sukniach zmniejszono głębokie dekolty, zlikwidowano odsłonięte ramiona i przezroczyste materiały.
Opera "Aida" miała swoją premierę w Warszawie w 2005 r. Reżyserem i scenografem inscenizacji opery jest włoski artysta Roberto Lagana Manoli. Na scenie w Maskacie w rolę Aidy wcieli się amerykańska sopranistka Mardi Byers, w rolę Radamesa - bułgarski tenor Kamen Chanev. Orkiestrę Teatru Narodowego-Opery Narodowej poprowadzi francuski dyrygent Patrick Fournillier. Wystąpią też: Anna Lubańska, Johannes von Duisburg, Mieczysław Milun, Aleksander Teliga, Anna Karasińska i Adam Zdunikowski.
- Jest to wyjątkowy wyjazd. Teatr Wielki-Opera Narodowa rzadko pokazuje opery za granicą, ponieważ przedstawienia operowe są najdroższe, angażują najwięcej zespołów artystycznych i wymagają przewiezienia bogatej scenografii. Dużo częściej na wyjazdy udaje się nasz balet - powiedział wicedyrektor.
Sezon artystyczny 2012/2013 będzie drugim w historii Królewskiego Teatru Operowego w Maskacie, ta pierwsza opera w Omanie zainaugurowała działalność w październiku 2011 r. Dotychczas na jej scenie wystąpili m.in.: tenor Placido Domingo, sopranistka Renee Fleming, wiolonczelista Yo-Yo Ma w towarzystwie London Philharmonic Orchestra, Balet Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu. Teatr w Maskacie jest trzecią sceną operową w krajach arabskich Bliskiego Wschodu po scenach w Bejrucie i Kairze.Wicedyrektor Chełmecki zauważył, że w krajach muzułmańskich opera nie ma długiej tradycji. Sułtan Omanu Kabus ibn-Said, miłośnik muzyki i europejskich oper, zlecił budowę pierwszego teatru operowego w Maskacie w 2001 r. Do tej pory w stolicy Omanu występowali jedynie artyści zagraniczni, opera nie ma na razie swojego zespołu. Wśród artystów Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, goszczących w Maskacie, muszą się też znaleźć członkowie orkiestry i chóru, ponieważ w operze omańskiej nie działa na stałe żadna orkiestra.
Według wicedyrektora z repertuaru Teatru Wielkiego-Opery Narodowej wybrano właśnie "Aidę", ponieważ jest to opera klasyczna. - W kraju, w którym społeczeństwo dopiero zapoznaje się z tym gatunkiem, jest oczywiste, że trzeba zacząć od spektakli klasycznych - powiedział.
Verdi napisał "Aidę" na zamówienie wicekróla Egiptu, który w 1869 r. zaproponował Verdiemu napisanie opery z okazji otwarcia Kanału Sueskiego. "Aida", jedno z najświetniejszych dzieł Giuseppe Verdiego, wystawiona zostało po raz pierwszy w Kairze w 1871 r. Cztery lata później opera miała swoją polską premierę w Teatrze Wielkim. Ostatni raz przed inscenizacją Manoliego "Aidę" wystawiano na deskach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej od 1986 r. Tytułowa bohaterka to etiopska niewolnica, w której kocha się wódz egipskiej armii Radames. Ma on nadzieję, że zwycięska wyprawa przeciwko Etiopom sprawi, że faraon zgodzi się na ich ślub. Radamesa kocha jednak córka faraona Amneris.