Czterolistna koniczyna, znak aut Alfa Romeo, stała się symbolem sukcesu
Podobno Henry Ford zdejmował czapkę z głowy, kiedy przejeżdżała alfa romeo. Samochodami tej marki jeździli Rita Hayworth, Benito Mussolini, książę Rainier z Monako oraz ostatni król Egiptu, Faruk. Legendarne auta, które podbiły serca fanów motoryzacji na całym świecie, można było obejrzeć w Polsce.
Od 23 maja do l czerwca trwał pierwszy polski Rajd Alfa Romeo. Wśród aut, które wzięły w nim udział, były m.in. alfa romeo 1900, giulietta spider oraz model z 1932 r. Współorganizatorem imprezy było stowarzyszenie Registro Italiano Alfa Romeo (RIAR), zrzeszające 1000 kolekcjonerów z całego świata. Jest wśród nich Vittorio Serventi, który od dwunastu lat jeździ alfą romeo 6C 2500 spider-touring z 1943 r. Samochód Serventiego był ostatnim, który zszedł z taś-my produkcyjnej w czasie II wojny światowej. Następnego dnia alianci zrównali z ziemią fabrykę Alfy.
Legendarna alfa narodziła się w 1910 r. Jak twierdzą członkowie RIAR, dopiero wtedy naprawdę zaczęła się historia motoryzacji. W tym roku kilku włoskich projektantów przejęło filię francuskiej firmy Darracq i jej zakłady na peryferiach miasta Portello. Założyli nowe przedsiębiorstwo Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, w skrócie Alfa.
Wszystkie modele najpierw produkowane były w wersji wyścigowej i dopiero po przetestowaniu na torach wprowadzano je do masowej produkcji. Pierwszy samochód tej firmy zadebiutował na wyścigach Targa Florio. Później ten model był używany przez dowództwo włoskich sił zbrojnych w czasie I wojny światowej. Kolejne modele budowały obraz marki jako samochodu wyczynowego. Alfy brały udział w Parma-Poggio di Berceto i wyścigu Grand Prix Alfa, podczas którego padł pierwszy notowany rekord prędkości - 147 km/h.
W 1923 r. na masce wyścigowej alfy pojawił się znak quadrifoglio, czterolistnej koniczyny, który stał się symbolem sukcesu. W 1967 r. giulia GTA zdobyła mistrzostwo Europy. Firma nawiązała też współpracę z McLarenem, dostarczając mu silnik 8V 3000, dzięki któremu angielski zespół wygrywał kolejne rozgrywki Formuły 1. Wybuch I wojny światowej spowodował poważne kłopoty finansowe firmy. Fabrykę w Portello przejął inżynier Nicola Romeo. Dostosował zakłady do potrzeb wojskowych, uruchomił linie do produkcji silników samolotowych, amunicji i miotaczy ognia. W latach 20. fabryka wytwarzała wiertła, traktory i pralki. Na rynek samochodowy udało się jej wrócić w 1920 r. modelem torpedo 20-30 HP ES. Był to pierwszy pojazd firmowany przez spółkę o nazwie Alfa Romeo. Na jednym z tych samochodów 22-letni Enzo Ferrari zakończył z drugą lokatą wyścig Targa Florio.
W czasie II wojny światowej fabryki Alfy zostały całkowicie zniszczone, marce groziło zniknięcie z rynku. Dyrekcja zakładów podjęła decyzję o produkcji przedmiotów codziennego użytku. Wytwarzano kuchenki, futryny i żaluzje. Do dziś na strychach włoskich domów można znaleźć stare maszyny do szycia ze znakiem Alfy. Powrót na rynek samochodowy ułatwił firmie model 1900. Była to limuzyna z pięcioma miejscami zaprojektowana przez Orazio Satta Puliga. W latach 50. alfa powróciła na tory wyścigowe.
W 1954 r. zadebiutowała giulietta sprint, która stała się dumą firmy. Miłośnicy twierdzą, że dźwięk silnika giulietty powinien być uznany za ósmy cud świata. Najbardziej upragniony i poszukiwany przez kierowców był model giulietta sprint 1300. W ciągu czternastu lat sprzedano ponad milion aut różnych wersji giulietty i jej następczyni giulii. Mit alfy był żywy do przełomu lat 60. i 70. Utrwalił go nakręcony w 1966 r. film "Absolwent", w którym Dustin Hoffman jeździ giuliettą. Ogromne powodzenie, również w Ameryce, uśpiło speców od marketingu. Nie zauważyli, że kupujący zaczęli szukać samochodów rodzinnych, przystosowanych do jazdy po mieście. W 1986 r. firmę przejął koncern Fiat. W odróżnieniu od popularnych modeli tego producenta alfa romeo miała przyciągnąć zamożnych i bardziej wymagających klientów. Zaczęto od nowa budować image marki, kreować snobizm na nią. Odwoływano się do jej sportowej przeszłości i sukcesów na torach wyścigowych.
W Polsce sprzedaje się co roku ponad 2,5 tys. samochodów Alfa Romeo - wynika z danych Fiat Auto Poland.
- Na rynku samochodów klasy C mamy pozycję lidera. Wyprzedzamy BMW, Mercedesa i Audi - mówi Bartłomiej Lorek, menedżer marki Alfa Romeo.
Od 23 maja do l czerwca trwał pierwszy polski Rajd Alfa Romeo. Wśród aut, które wzięły w nim udział, były m.in. alfa romeo 1900, giulietta spider oraz model z 1932 r. Współorganizatorem imprezy było stowarzyszenie Registro Italiano Alfa Romeo (RIAR), zrzeszające 1000 kolekcjonerów z całego świata. Jest wśród nich Vittorio Serventi, który od dwunastu lat jeździ alfą romeo 6C 2500 spider-touring z 1943 r. Samochód Serventiego był ostatnim, który zszedł z taś-my produkcyjnej w czasie II wojny światowej. Następnego dnia alianci zrównali z ziemią fabrykę Alfy.
Legendarna alfa narodziła się w 1910 r. Jak twierdzą członkowie RIAR, dopiero wtedy naprawdę zaczęła się historia motoryzacji. W tym roku kilku włoskich projektantów przejęło filię francuskiej firmy Darracq i jej zakłady na peryferiach miasta Portello. Założyli nowe przedsiębiorstwo Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, w skrócie Alfa.
Wszystkie modele najpierw produkowane były w wersji wyścigowej i dopiero po przetestowaniu na torach wprowadzano je do masowej produkcji. Pierwszy samochód tej firmy zadebiutował na wyścigach Targa Florio. Później ten model był używany przez dowództwo włoskich sił zbrojnych w czasie I wojny światowej. Kolejne modele budowały obraz marki jako samochodu wyczynowego. Alfy brały udział w Parma-Poggio di Berceto i wyścigu Grand Prix Alfa, podczas którego padł pierwszy notowany rekord prędkości - 147 km/h.
W 1923 r. na masce wyścigowej alfy pojawił się znak quadrifoglio, czterolistnej koniczyny, który stał się symbolem sukcesu. W 1967 r. giulia GTA zdobyła mistrzostwo Europy. Firma nawiązała też współpracę z McLarenem, dostarczając mu silnik 8V 3000, dzięki któremu angielski zespół wygrywał kolejne rozgrywki Formuły 1. Wybuch I wojny światowej spowodował poważne kłopoty finansowe firmy. Fabrykę w Portello przejął inżynier Nicola Romeo. Dostosował zakłady do potrzeb wojskowych, uruchomił linie do produkcji silników samolotowych, amunicji i miotaczy ognia. W latach 20. fabryka wytwarzała wiertła, traktory i pralki. Na rynek samochodowy udało się jej wrócić w 1920 r. modelem torpedo 20-30 HP ES. Był to pierwszy pojazd firmowany przez spółkę o nazwie Alfa Romeo. Na jednym z tych samochodów 22-letni Enzo Ferrari zakończył z drugą lokatą wyścig Targa Florio.
W czasie II wojny światowej fabryki Alfy zostały całkowicie zniszczone, marce groziło zniknięcie z rynku. Dyrekcja zakładów podjęła decyzję o produkcji przedmiotów codziennego użytku. Wytwarzano kuchenki, futryny i żaluzje. Do dziś na strychach włoskich domów można znaleźć stare maszyny do szycia ze znakiem Alfy. Powrót na rynek samochodowy ułatwił firmie model 1900. Była to limuzyna z pięcioma miejscami zaprojektowana przez Orazio Satta Puliga. W latach 50. alfa powróciła na tory wyścigowe.
W 1954 r. zadebiutowała giulietta sprint, która stała się dumą firmy. Miłośnicy twierdzą, że dźwięk silnika giulietty powinien być uznany za ósmy cud świata. Najbardziej upragniony i poszukiwany przez kierowców był model giulietta sprint 1300. W ciągu czternastu lat sprzedano ponad milion aut różnych wersji giulietty i jej następczyni giulii. Mit alfy był żywy do przełomu lat 60. i 70. Utrwalił go nakręcony w 1966 r. film "Absolwent", w którym Dustin Hoffman jeździ giuliettą. Ogromne powodzenie, również w Ameryce, uśpiło speców od marketingu. Nie zauważyli, że kupujący zaczęli szukać samochodów rodzinnych, przystosowanych do jazdy po mieście. W 1986 r. firmę przejął koncern Fiat. W odróżnieniu od popularnych modeli tego producenta alfa romeo miała przyciągnąć zamożnych i bardziej wymagających klientów. Zaczęto od nowa budować image marki, kreować snobizm na nią. Odwoływano się do jej sportowej przeszłości i sukcesów na torach wyścigowych.
W Polsce sprzedaje się co roku ponad 2,5 tys. samochodów Alfa Romeo - wynika z danych Fiat Auto Poland.
- Na rynku samochodów klasy C mamy pozycję lidera. Wyprzedzamy BMW, Mercedesa i Audi - mówi Bartłomiej Lorek, menedżer marki Alfa Romeo.
Więcej możesz przeczytać w 23/2001 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.