Wybory w USA. Zaskakująca decyzja właściciela Amazona. „Akt tchórzostwa”

Wybory w USA. Zaskakująca decyzja właściciela Amazona. „Akt tchórzostwa”

Jeff Bezos
Jeff Bezos Źródło: Shutterstock
Decyzja właściciela Washington Post, Jeffa Bezosa, o wstrzymaniu publikacji oficjalnego poparcia dla Kamali Harris na zaledwie kilka dni przed wyborami wywołała lawinę krytycznych komentarzy.

Krok Jeffa Bezosa podważa bowiem długoletnią tradycję amerykańskich gazet, które w trakcie kampanii wyborczej często wprost wskazują, którego kandydata popierają.

Czy jednak takie aktywne kształtowaniu preferencji wyborczych nie stoi w jawnej sprzeczności z ideą bezstronności prasy i jej rolą jako czwartej władzy? I czy decyzja Bezosa nie jest po prostu efektem zabiegania o swoje interesy w wypadku zwycięstwa Donalda Trumpa?

Tradycja sięgająca końca XIX wieku

Historia udzielania poparcia przez gazety wybranym politykom w formie oficjalnego artykułu redakcyjnego sięga połowy XIX wieku. Tradycyjnie sądzono, że polityczne deklaracje gazety mogą ułatwić wyborcom podjęcie decyzji i wpłynąć na wynik głosowania, a zwycięstwo wspieranego kandydata mogłoby przynieść redakcji dodatkowe korzyści.

New York Times w 1860 roku jako jedna z pierwszych gazet oficjalnie wsparła kandydata w wyborach prezydenckich. Był nim Abraham Lincoln. Swoje stanowisko powtórzyła cztery lata później, wspierając jego reelekcję.

Przez następne sto lat gazeta wspierała polityków różnych opcji, a po raz ostatni New York Times wsparła republikanina w 1956, opowiadając się za kandydaturą Dwighta Eisenhowera.

Artykuł został opublikowany w 45/2024 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.