Informacje dla posłów rozsyłamy faksem i pocztą elektroniczną
Uniwersalny identyfikator zastąpi adresy poczty elektronicznej i numery telefonów
Kontaktujemy się też z nimi przez telefon stacjonarny lub komórkowy, a jeśli nikt nie odbiera, zostawiamy wiadomość w poczcie głosowej. Czasem wysyłamy SMS-y - wylicza Monika Kozakiewicz z Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej. Niepotrzebnie. Działają już bowiem zintegrowane systemy zarządzania wiadomościami. W jednej skrzynce kontaktowej gromadzone są wszystkie typy komunikatów. Dostęp do niej umożliwiają różne urządzenia, m.in. komputer i telefon. Według firmy analitycznej IDC, pod koniec 2002 r. z tego rozwiązania będzie korzystało prawie 15 mln osób. Docelowo wszystkie adresy poczty elektronicznej oraz numery telefonów i faksów zastąpi jeden uniwersalny identyfikator.
Poczta multimedialna
- Pracownicy mogą na swoich komputerach przeglądać zarówno e-maile, jak i wiadomości głosowe. Oba typy komunikatów umieszczane są w zwykłym programie poczty elektronicznej. Aby wysłuchać wiadomości dźwiękowej, wystarczy na nią kliknąć - opisuje Tadeusz Domider, kierownik wydziału informatyki w spółce Beskidzka Energetyka, która wdrożyła system zunifikowanej komunikacji firmy Cisco. Do uniwersalnej skrzynki pocztowej mogą trafiać także faksy. - Nie musimy roznosić faksów, przysyłane są one bezpośrednio do komputerów odpowiednich pracowników jako załączniki do e-maili. Wykorzystywane przez nas oprogramowanie czeskiej firmy Datasys może odczytywać nazwiska adresatów wpisane w nagłówku lub numery telefonów wewnętrznych. Nie ma też problemu z dostarczeniem elektronicznych kopii kilku osobom, nawet gdy pracują w oddziałach w różnych miastach - twierdzi Adam Klima z firmy 2Si.
Telekomunikacja Polska oferuje usługi zunifikowanej komunikacji o nazwie TPCenter dla klientów indywidualnych. Specjalna witryna pozwala odbierać nagrania głosowe, listy elektroniczne i faksy. Poszczególne typy wiadomości oznaczane są charakterystycznymi ikonami, dzięki czemu nie ma problemu z rozróżnieniem, w jaki sposób zostały przekazane. Łatwo można też odczytać informacje o nadawcy - numer telefonu lub adres elektroniczny. Bezpośrednio ze strony można odpowiedzieć w dowolnej formie - wysłać list, faks lub nagrać wiadomość (jeśli do komputera podłączony jest mikrofon). Nie trzeba więc inwestować w telefon z automatyczną sekretarką czy faks. - W przyszłości do uniwersalnej skrzynki będą trafiać również SMS-y i wiadomości głosowe z telefonu komórkowego. Na razie na komórkę, a także pod alternatywny adres poczty elektronicznej lub do komunikatora internetowego (na przykład ICQ) może zostać wysłane powiadomienie o otrzymaniu nowych wiadomości - podaje Piotr Wiśniewski, prezes firmy ASSI, która obsługuje TPCenter. Ofertę tę testuje już 5 tys. osób.
Elektroniczny lektor
Odbieranie wiadomości tekstowych, głosowych i graficznych umożliwiają też kioski internetowe oraz - coraz popularniejsze w hotelach - web-telewizory. Jeśli dostęp do Internetu jest utrudniony, zawartość uniwersalnej skrzynki pozwoli sprawdzić aparat telefoniczny. Wystarczy wybrać odpowiedni numer i wprowadzić kod identyfikacyjny, a automat poinformuje o otrzymanych listach i komunikatach. Co więcej, za sprawą syntezatora polskiej mowy można przesłuchać wiadomości tekstowe. Dzięki technologii optycznego rozpoznawania znaków możliwe jest także odsłuchiwanie faksów. - Zainstalowane u nas telefony IP umożliwiają dostęp nie tylko do wiadomości głosowych i tekstowych, ale też różnych serwisów informacyjnych. Można sprawdzić terminarz spotkań, obciążenie linii wymiany energii z innymi zakładami czy listę dyżurów w pogotowiu interweniującym w wypadku awarii - opisuje Tadeusz Domider z Beskidzkiej Energetyki.
Zunifikowana poczta niewątpliwie przyczyni się do upowszechnienia miniaturowych urządzeń komunikacyjnych, które umożliwią odczytywanie tekstu, dźwięku i obrazu. Ich protoplastą są komunikatory Nokii. Podobne produkty oferują również inni liczący się producenci telefonów i palmtopów, którzy wzbogacają swoje urządzenia o moduły GSM i GPRS. - Za kilka lat każdy będzie nosił przy sobie uniwersalne urządzenie komunikacyjne, powstałe z połączenia komórek i palmtopów. Zniknie podział na różne typy wiadomości - po prostu wszystkie przekazy będą mogły zawierać tekst, dźwięk i animacje. Tylko od nas będzie zależało, czy treść wpiszemy, podyktujemy, czy też nagramy za pomocą miniaturowej kamery - zapowiada Marcin Bajda, dyrektor działu przenośnych urządzeń komunikacyjnych Siemens.
Uniwersalny identyfikator
Skoro wszystkie rodzaje wiadomości będziemy mogli odbierać na osobistym komunikatorze, zniknie konieczność posługiwania się kilkoma numerami i adresami. Zastąpi je uniwersalny identyfikator. Krokiem w tę stronę jest osobisty numer kontaktowy w TPCenter. Po jego wybraniu zostaniemy połączeni ze wskazanym przez abonenta numerem faksu, telefonu stacjonarnego lub komórkowego bądź pocztą głosową. Szacuje się, że dzięki unifikacji zaoszczędzimy dziennie trzydzieści minut, które dzisiaj tracimy na poszukiwanie osób pod różnymi numerami i przekazywanie tych samych treści na wiele sposobów.
Kontaktujemy się też z nimi przez telefon stacjonarny lub komórkowy, a jeśli nikt nie odbiera, zostawiamy wiadomość w poczcie głosowej. Czasem wysyłamy SMS-y - wylicza Monika Kozakiewicz z Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej. Niepotrzebnie. Działają już bowiem zintegrowane systemy zarządzania wiadomościami. W jednej skrzynce kontaktowej gromadzone są wszystkie typy komunikatów. Dostęp do niej umożliwiają różne urządzenia, m.in. komputer i telefon. Według firmy analitycznej IDC, pod koniec 2002 r. z tego rozwiązania będzie korzystało prawie 15 mln osób. Docelowo wszystkie adresy poczty elektronicznej oraz numery telefonów i faksów zastąpi jeden uniwersalny identyfikator.
Poczta multimedialna
- Pracownicy mogą na swoich komputerach przeglądać zarówno e-maile, jak i wiadomości głosowe. Oba typy komunikatów umieszczane są w zwykłym programie poczty elektronicznej. Aby wysłuchać wiadomości dźwiękowej, wystarczy na nią kliknąć - opisuje Tadeusz Domider, kierownik wydziału informatyki w spółce Beskidzka Energetyka, która wdrożyła system zunifikowanej komunikacji firmy Cisco. Do uniwersalnej skrzynki pocztowej mogą trafiać także faksy. - Nie musimy roznosić faksów, przysyłane są one bezpośrednio do komputerów odpowiednich pracowników jako załączniki do e-maili. Wykorzystywane przez nas oprogramowanie czeskiej firmy Datasys może odczytywać nazwiska adresatów wpisane w nagłówku lub numery telefonów wewnętrznych. Nie ma też problemu z dostarczeniem elektronicznych kopii kilku osobom, nawet gdy pracują w oddziałach w różnych miastach - twierdzi Adam Klima z firmy 2Si.
Telekomunikacja Polska oferuje usługi zunifikowanej komunikacji o nazwie TPCenter dla klientów indywidualnych. Specjalna witryna pozwala odbierać nagrania głosowe, listy elektroniczne i faksy. Poszczególne typy wiadomości oznaczane są charakterystycznymi ikonami, dzięki czemu nie ma problemu z rozróżnieniem, w jaki sposób zostały przekazane. Łatwo można też odczytać informacje o nadawcy - numer telefonu lub adres elektroniczny. Bezpośrednio ze strony można odpowiedzieć w dowolnej formie - wysłać list, faks lub nagrać wiadomość (jeśli do komputera podłączony jest mikrofon). Nie trzeba więc inwestować w telefon z automatyczną sekretarką czy faks. - W przyszłości do uniwersalnej skrzynki będą trafiać również SMS-y i wiadomości głosowe z telefonu komórkowego. Na razie na komórkę, a także pod alternatywny adres poczty elektronicznej lub do komunikatora internetowego (na przykład ICQ) może zostać wysłane powiadomienie o otrzymaniu nowych wiadomości - podaje Piotr Wiśniewski, prezes firmy ASSI, która obsługuje TPCenter. Ofertę tę testuje już 5 tys. osób.
Elektroniczny lektor
Odbieranie wiadomości tekstowych, głosowych i graficznych umożliwiają też kioski internetowe oraz - coraz popularniejsze w hotelach - web-telewizory. Jeśli dostęp do Internetu jest utrudniony, zawartość uniwersalnej skrzynki pozwoli sprawdzić aparat telefoniczny. Wystarczy wybrać odpowiedni numer i wprowadzić kod identyfikacyjny, a automat poinformuje o otrzymanych listach i komunikatach. Co więcej, za sprawą syntezatora polskiej mowy można przesłuchać wiadomości tekstowe. Dzięki technologii optycznego rozpoznawania znaków możliwe jest także odsłuchiwanie faksów. - Zainstalowane u nas telefony IP umożliwiają dostęp nie tylko do wiadomości głosowych i tekstowych, ale też różnych serwisów informacyjnych. Można sprawdzić terminarz spotkań, obciążenie linii wymiany energii z innymi zakładami czy listę dyżurów w pogotowiu interweniującym w wypadku awarii - opisuje Tadeusz Domider z Beskidzkiej Energetyki.
Zunifikowana poczta niewątpliwie przyczyni się do upowszechnienia miniaturowych urządzeń komunikacyjnych, które umożliwią odczytywanie tekstu, dźwięku i obrazu. Ich protoplastą są komunikatory Nokii. Podobne produkty oferują również inni liczący się producenci telefonów i palmtopów, którzy wzbogacają swoje urządzenia o moduły GSM i GPRS. - Za kilka lat każdy będzie nosił przy sobie uniwersalne urządzenie komunikacyjne, powstałe z połączenia komórek i palmtopów. Zniknie podział na różne typy wiadomości - po prostu wszystkie przekazy będą mogły zawierać tekst, dźwięk i animacje. Tylko od nas będzie zależało, czy treść wpiszemy, podyktujemy, czy też nagramy za pomocą miniaturowej kamery - zapowiada Marcin Bajda, dyrektor działu przenośnych urządzeń komunikacyjnych Siemens.
Uniwersalny identyfikator
Skoro wszystkie rodzaje wiadomości będziemy mogli odbierać na osobistym komunikatorze, zniknie konieczność posługiwania się kilkoma numerami i adresami. Zastąpi je uniwersalny identyfikator. Krokiem w tę stronę jest osobisty numer kontaktowy w TPCenter. Po jego wybraniu zostaniemy połączeni ze wskazanym przez abonenta numerem faksu, telefonu stacjonarnego lub komórkowego bądź pocztą głosową. Szacuje się, że dzięki unifikacji zaoszczędzimy dziennie trzydzieści minut, które dzisiaj tracimy na poszukiwanie osób pod różnymi numerami i przekazywanie tych samych treści na wiele sposobów.
Więcej możesz przeczytać w 1/2002 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.