Hity Świata

Dodano:   /  Zmieniono: 
Produkt roku nie musi być ani najlepszy w swojej klasie, ani najbardziej zaawansowany technologicznie
Ranking BusinessWeek produkty roku 2001 

Nie musi nawet bić rekordów sprzedaży - przekonują amerykańscy dziennikarze z tygodnika "Business Week". Ale musi mieć to "coś": bez wyjątkowości ani rusz. Musi się wyróżniać, przyciągać wzrok, żeby klient z radością wyciągał portfel albo kartę kredytową i płacił. A potem używał z poczuciem, że kupił rzecz funkcjonalną i nowoczesną, a przede wszystkim inną niż wszystkie.

Najlepszy, czyli piękny
Laptop PowerBook G4 firmy Apple nie jest najbardziej zaawansowanym technologicznie ani najszybszym czy najlżejszym komputerem przenośnym na rynku. Dziennikarze "Business Week" wśród jego walorów wymieniają piętnastocalowy płaski monitor i funkcjonalność nie mającą sobie równych. A największą zaletę urządzenia opisują dwoma słowami: "Jest piękny". Do zakupu PowerBooka G4 nie trzeba nikogo namawiać, gdyż wszyscy chcą go posiadać. Podobny stosunek klienci mają do nowego i drogiego mini (kosztuje mniej więcej tyle, ile reanult laguna - auto o dwie klasy lepsze), które wcale nie jest najszybsze. Samochód ten jednak niezwykle silnie oddziałuje na emocje. Zaprojektowano go tak, by cieszył oko, podkreślał dobry gust i oryginalność kierowcy. Podobnymi zasadami kierowali się twórcy triumfatora sprzed roku - chryslera PT cruisera, a wcześniej - volkswagena new beetle.

Najlepszy, czyli z pomysłem
Produkt roku musi być wyjątkowy. Lodówka Round Refrigerator firmy Equa-tor nie mrozi lepiej i nie ma większej pojemności niż urządzenia konkurencji. Jest jednak okrągła, czyli inna niż miliony lodówek. Walizki SkyRoll nie wykonano z kevlaru i nie wyposażono w tytanowe suwaki. Ubrania układa się na rozłożonej torbie, a potem zwija wszystko w rulon. Właśnie dzięki temu SkyRoll jest lepsza - nic się nie gniecie. Ręczniki papierowe Bounty-in-a-Box firmy Procter & Gamble wyciąga się z opakowania przypominającego pudełko z chusteczkami do nosa. Produkt na pewno znajdzie zwolenników wśród osób znudzonych odwijaniem ręczników z wałka wyglądającego jak papier toaletowy. "Ile razy przypaliło ci się mięso w garnku i musiałeś potem w złości, balansując na stołku, wyłączać wiszący na suficie alarm ostrzegający przed pożarem?" - pyta retorycznie "Business Week". Po czym za produkt roku uznaje tak banalne urządzenie jak Smoke Alarm 302 firmy First Alert, tylko wyposażone w czujnik wyłączany pilotem do telewizora albo wieży audio. Wyjątkowe są też Listerine PocketPaks - cieniutkie listki papierowe odświeżające oddech, które można stosować dyskretniej niż gumę.
Inne produkty roku - chevrolet trailblazer, X-Box Microsoftu, motocykl Suzuki GSX-R1000, kamera DZ-MV100A Hitachi, palmtopy iPAQ 3800 Compaqa i Jornada 565 Hewlett-Packard - też pod względem użytkowym nie przewyższają konkurencji. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. W rankingu tygodnika "Business Week" właśnie pomysłowość i oryginalność decydują o sukcesie albo porażce produktu. (MK)

Rakieta na dwóch kołach
Czterocylindrowy silnik o mocy 144 KM pozwala motocyklowi Suzuki GSX-R1000 osiągnąć rekordowe przyspieszenie.
Cena wynosi ponad 10 tys. USD.
suzuki.com

Śniadanie mistrzyń
"Harmony" - płatki General Mills o niskiej zawartości tłuszczu (kosztują 3,69 USD). Do prażonej pszenicy, płatków ryżowych oraz waniliowo-migdałowo-owsianych prażynek dodano potrzebne kobietom wapń, kwas foliowy i żelazo.
generalmills.com

Piękny laptop
Laptop PowerBook G4 Apple’a w tytanowej obudowie to po prostu piękny i funkcjonalny przedmiot. Urządzenie ma duży, piętnastocalowy monitor.
Kosztuje 2199 USD.
powerbook.com

Telefon i organizer
Urządzenie Samsung I300 (do kupienia za 499 USD) łączy funkcje telefonu komórkowego oraz organizera. Nie ma klawiatury, a numer wybiera się głosowo lub dotykając aktywnego ekranu.
samsungusa.com

Konsola marzeń
Kosztująca 299 USD konsola Xbox Microsoftu to marzenie każdego gracza komputerowego. Urządzenie gwarantuje obraz doskonałej jakości, ma twardy dysk oraz odtwarzacz DVD.
xbox.com

Wróg raka
Gleevec, lek koncernu Novartis, jest wielkim osiągnięciem w walce z rakiem. Stosuje się go w leczeniu przewlekłej białaczki szpikowej. To pierwszy specyfik atakujący tylko komórki nowotworowe.
Prawdopodobnie będzie także skuteczny w leczeniu nowotworów żołądka, płuc i mózgu.
gleevec.com

Superczujnik
Sygnał czujnika przeciwpożarowego Smoke Alarm 302 firmy First Alert można wyłączyć za pomocą pilota do telewizora czy wieży hi-fi. Włączy się ponownie, jeśli przybędzie dymu w pomieszczeniu.
Urządzenie kosztuje 25 USD.
firstalert.com

Król bezdroży
Terenowy chevrolet trailblazer (kosztuje 26-34 tys. USD) jest większy od poprzedniego modelu - blazera. Wyróżnia go ciekawa stylistyka. Ma sześciocylindrowy silnik o mocy 270 KM.
chevrolet.com/trailblazer

Ręcznik jak chusteczka
Procter & Gamble wprowadził na rynek nowe ręczniki papierowe Bounty-in-a-Box (1,19 USD) w pudełku podobnym do pudełka z chusteczkami higienicznymi.
www.bountyfamily.com/products

Torba dla biznesmena
Firma SkyRoll zaprojektowała torbę składającą się z dwóch elementów. Wokół kieszeni przeznaczonej na przedmioty osobiste nawija się część z ubraniami. SkyRoll kosztuje 170 USD.
skyroll.com

Lekkość i gracja
Sedan altima (17-29 tys. USD) to lekkość i gracja - cechy nietypowe dla japońskiego wzornictwa. Poza tym samochód ma rewelacyjne parametry techniczne.
www.nissandriven.com

Montaż w kamerze
Cyfrowa kamera DZ-MV100A firmy Hitachi nagrywa obraz na płycie DVD. Dzięki temu obrazy można montować od razu w kamerze. Cena wynosi 2 tys. USD.
hitachi.com

Świeży oddech
Plasterki odświeżające oddech Listerine PocketPaks (za 1,49 USD) są wielkości znaczka pocztowego. Zawierają przede wszystkim mąkę ziemniaczaną. Można ich używać dyskretniej niż gumy do żucia.
listerine.com

Na okrągło
Lodówka Round Refrigerator firmy Equator (3,5 tys. USD) ma wysuwane półki, dzięki czemu nie musimy wypakowywać jej zawartości, żeby dotrzeć do produktów leżących w głębi.
equatorappliances.com

Pstryk... i zdjęcie
Z cyfrowym aparatem EasyShare Kodaka (180-250 USD) poradzi sobie każdy. Sporządzanie odbitek lub przesyłanie zdjęć pocztą elektroniczną również nie jest problemem. Za dodatkowe 80 USD można nabyć stację dokującą, która umożliwi kopiowanie zdjęć do komputera.
kodak.com

Zabawa na 32 bity
Game boy Advance ma 32-bitowy procesor i ekran większy od poprzednich modeli.
Kosztuje 100 USD.
gameboy.com

Tysiąc nagrań
Elegancki odtwarzacz iPod Apple’a ma rozmiary paczki papierosów i kosztuje 399 USD. Pomieści tysiąc nagrań i pracuje bez przerwy dziesięć godzin.
ipod.com

Lekki projektor
Jeszcze niedawno projektory do prezentacji biznesowych ważyły pięć kilogramów i kosztowały 10 tys. USD. Teraz na rynku pojawił się InFocus LP130. Kosztuje tylko 3,7 tys. USD i waży półtora kilograma. Z łatwością zmieści się do torby razem z laptopem.
www.infocus.com

Ale model!
Stare modele mini były stosunkowo tanim środkiem transportu, nowe natomiast są stosunkowo drogą rozrywką. Koncern BMW, który nabył prawa do wykorzystania znaku firmowego, sprzedaje sportowe mini w Europie za 22 tys. USD. Auto ma silnik o mocy 115 KM.
mini.com

Bez reklam
ReplayTV (kosztuje 699-1999 USD) to cyfrowe wideo nowej generacji. Pomieści nie tylko do 320 godzin nagrania, ale także może je przesłać pocztą elektroniczną do wskazanej osoby. Urządzenie automatycznie pomija reklamy podczas nagrywania.
www.sonicblue.com
Więcej możesz przeczytać w 6/2002 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.