Dzieła Picassa demaskują jałowość sztuki jego epigonów
Guernica" to "bełkotliwy rysunek i wulgarne kolory" - pisał francuski krytyk w 1937 r., gdy powstał słynny, czarno-biały obraz Picassa. Obecnie "Guernica" jest uznawana za bodaj najbardziej reprezentatywne dzieło sztuki XX wieku. Obraz nie przyjedzie do Polski z madryckiego Centrum Sztuki Królowej Sofii. Przyjedzie natomiast ponad sześćset innych prac Pabla Picassa. Część z nich sprowadziła Agencja Kontakt - Grzegorz Furgo, część - Muzeum Narodowe w Warszawie. Jednocześnie w stołecznej Królikarni obejrzymy prace Polaków, zrealizowane w hołdzie wielkiemu artyście.
Podręcznik historii sztuki
Picasso jest rekordzistą wszech czasów pod wzglę-dem liczby odwołań do jego dzieł - daleko przed Rembrandtem, van Goghiem, Velázquezem czy Vermeerem. Kilka lat temu światowe agencje obiegła wiadomość, że jego grafiki zaprezentowano w jednym z brytyjskich więzień. Resocjalizacja przez sztukę? Picasso byłby zachwycony. Mimo przewartościowań i utraty sympatii publiczności i części krytyki dla sztuki nowoczesnej, twórczość Picassa wciąż jest w cenie. Trzy miesiące temu jego obraz "Naga z naszyjnikiem" został sprzedany na aukcji
w londyńskim Christies za 24 mln dolarów.
Picasso przetworzył w swoich dziełach tak różne formy sztuki, jak rzeźby Etrusków, naskalne malarstwo Altamiry, malarstwo, rzeźbę i ceramikę archaicznej Grecji, afrykańskie fetysze i maski, wczesnośredniowieczne malarstwo katalońskie, ceramikę muzułmańską, erotyczną sztukę tantryjską, obrazy Velázqueza, Goi, Ingresa czy el Greca, a także dzieła sztuki nowoczesnej - Cézannea, dadaistów czy surrealistów. "Twórczość Picassa to wielki podręcznik historii sztuki" - podkreślał sir Ernst Gombrich, brytyjski historyk sztuki.
Koszmarna syrenka
Autor "Panien z Awinionu" już za życia stał się symbolem popkultury. Pasiasta koszulka, łysina i temperament południowca - to były jego znaki rozpoznawcze. W filmie "Picasso - twórca i niszczyciel" (reżyseria: James Ivory - 1996 r.) został sportretowany jako macho i niepoprawny egoista, doprowadzający swoje partnerki do psychicznego rozstroju. W szwedzkiej komedii (z 1978 r.) "Przygody Picassa" (reżyseria: Tage Danielsson) przypominał Charliego Chaplina. Polski ślad w biografii artysty także nie jest pozbawiony akcentów humorystycznych. Picasso - członek francuskiej partii komunistycznej, laureat Nagrody Leninowskiej, w 1948 r. był największą gwiazdą Kongresu Intelektualistów we Wrocławiu. Chociaż nienawidził podróżowania (po raz pierwszy w życiu leciał samolotem), zwiedził Auschwitz, Kraków i Warszawę. Ścianę jednego ze stołecznych mieszkań ozdobił rysunkiem syrenki z młotem w dłoni. Wkrótce potem "koszmarny" rysunek został usunięty na życzenie zdegustowanych lokatorów. Lepszy los spotkał dwadzieścia podarowanych przez mistrza talerzy, które przechowuje Muzeum Narodowe w Warszawie. Po powrocie do Francji Picasso przysłał do Polski jeszcze trzydzieści czarno-białych grafik z portretami kobiet. Ten zbiór udało się powiększyć dzięki darom i sporadycznym zakupom, ale ciągle nie możemy się poszczycić żadnym namalowanym przez niego obrazem.
Jesień Hiszpana
Wystawa Agencji Kontakt - Grzegorz Furgo ("Wprost" jest patronem medialnym) będzie prezentowana od 20 września do 16 lutego - w Warszawie, Łodzi i Szczecinie. Oprócz ceramiki i afiszy obejrzymy słynne cykle graficzne inspirowane arcydziełami literackimi (Balzac, Mérimée, Arystofanes) oraz malarstwem el Greca. Mało kto wie, że Picasso zilustrował 70 książek (m.in. zaprzyjaźnionych autorów współczesnych), zaś obrazowi el Greca "Pogrzeb hrabiego Orgaza" poświęcił natchniony poemat. Ciekawostką jest zbiór pięciu arrasów, na których znalazły się kubistyczne portrety muz artysty. W biograficznej części ekspozycji znajdą się zdjęcia autorstwa przyjaciela Picassa - Andre Villarsa. Ledwie wystawa "Pablo Picasso. Grafika, ceramika, arrasy" opuści progi Muzeum Teatralnego i Opery Narodowej, genialnego Hiszpana wystawi konkurencja. Od 19 listopada do 16 lutego w stołecznym Muzeum Narodowym będzie otwarta wystawa "Pablo Picasso. Formy i idee", z dziełami wypożyczonymi z Staatsgalerie w Stuttgarcie (po raz pierwszy niemieccy muzealnicy zgodzili się na wypożyczenie takiej liczby prac), Ermitażu i paryskiego Musée Picasso. Będzie można obejrzeć obrazy olejne, na czele ze słynną "Przykucniętą" i "Akrobatami" (z wczesnego, "błękitnego" okresu twórczo-
ści Picassa). Większość z 374 eksponatów to grafiki. Obie wystawy dobrze się uzupełniają. Agencja Kontakt - Grzegorz Furgo sprowadziła wyłącznie prace z powojennego, późnego okresu twórczości Picassa. Ekspozycja w Muzeum Narodowym ma charakter przekrojowy. "Moje obrazy są jak eliksir młodości, czego dowodem jestem ja sam" - mawiał Picasso, który w świetnej formie przeżył 92 lata.
Więcej możesz przeczytać w 38/2002 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.