Ogólnopolski Przegląd Kalendarzy Vidical '99
Kalendarz jest jednym z niewielu zjawisk artystycznych, które wytrzymały konfrontację z zalewem sztuki komercyjnej i konkurencję z wydaniami zagranicznymi. Ogólnopolski Przegląd Kalendarzy Vidical jest w Polsce jedyną imprezą, która umożliwia przedstawienie tendencji, kierunków i przemian zachodzących w tej dziedzinie sztuki użytkowej. Na tegoroczną edycję nadesłano 310 prac. Patronem medialnym imprezy był tygodnik "Wprost".
21 stycznia w Muzeum Plakatu w Wilanowie otwarto X Ogólnopolski Przegląd Kalendarzy Vidical ?99. Ogłoszono również wyniki konkursu na najlepszy kalendarz roku. Na wystawie zaprezentowano prace reklamowe firm polskich i koncernów zagranicznych, które mają w naszym kraju oficjalne przedstawicielstwa, a także kalendarze komercyjne, wyprodukowane w kraju lub za granicą z przeznaczeniem na nasz rynek.
Powodzenie kalendarzy w czasach PRL często tłumaczy się tym, że była to jedna z niewielu dopuszczalnych form promocji firm lub towarów. Pod koniec lat 80. rozwój poligrafii, zwłaszcza prywatnej, przyczynił się do podniesienia jakości druku, a komputeryzacja zaoferowała twórcom nowe możliwości. Na wystawach można było obserwować, jak zmienia się - na korzyść - jakość wykonania czy estetyka kalendarzy.
Na tegorocznym przeglądzie poza konkursem zaprezentowano dwa kalendarze, które określane są mianem kultowych. Jeden z nich to kalendarz Pirelli. Natomiast drugi przedstawiła firma Michael Huber z Monachium, producent najwyższych jakości farb drukarskich.
Jury tegorocznego konkursu pod przewodnictwem prof. Stanisława Wieczorka, dziekana Wydziału Grafiki ASP w Warszawie, przyznało nagrody i wyróżnienia w czterech kategoriach: kalendarz wieloplanszowy, plakatowy, trójdzielny i pozostałe (książkowe, biurkowe czy kieszonkowe). Oceniający prace brali pod uwagę pomysłowość, nowatorstwo, oryginalność projektu graficznego i fotografii, jakość druku i oprawy, funkcjonalność oraz wartości estetyczne i handlowe.
Pierwszą nagrodę w kategorii "kalendarz wieloplanszowy" przyznano Studiu Pro za kalendarz wykonany na zlecenie drukarni Pozkal. Zwycięzcą w kategorii "kalendarz plakatowy" okazała się firma IPS SC (kalendarz "Udanych poniedziałków"). Po raz kolejny wyróżniono również spółkę Quo Vadis Polonia - za kalendarz książkowy "President Pres- tige". Niektórych uczestników konkursu uhonorowano także nagrodami specjalnymi, które premiują nie całe dzieło, lecz jego cechy, na przykład pomysłowość bądź nowatorstwo. Za najlepsze fotografie nagrodzono Studio Pro - w wieloplanszowym kalendarzu znajdują się zdjęcia autorstwa Małgorzaty Mikołajko i Mariusza Wilczyńskiego. Przedsiębiorstwo Poligraficzno-Wydawnicze Modena wyróżniono za oryginalną formę prezentacji sztuki w kalendarzu wieloplanszowym pt. "Sztuka i sztuczki" (nagroda przewodniczącego jury). Jury składające się z twórców audycji "Cztery pory roku" w I Programie Polskiego Radia pod przewodnictwem Zygmunta Chajzera przyznało własną nagrodę - statuetkę Złoty Liść - kalendarzowi wieloplanszowemu "Czysta forma" za najlepsze przedstawienie tematu zmieniających się pór roku.
Więcej możesz przeczytać w 5/1999 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.