W wolontariat angażuje się 16 proc. Polaków, a więc około 6 mln z nas. Przeciętnie przeznaczają oni na pracę charytatywną 2 godziny tygodniowo. Średnie wynagrodzenie za godzinę pracownika tymczasowego w 2011 r. wyniosło 12,93 zł. To znaczy, że z dobrego serca na rzecz potrzebujących wypracowaliśmy w ubiegłym roku ponad 8 mld zł. To ogromna wartość. W dodatku ta kwota ma szansę znacznie urosnąć, bo coraz więcej firm umożliwia pracownikom zaangażowanie się w wolontariat pracowniczy.
Wolontariat pracowniczy to zaangażowanie pracowników danej firmy w działalność charytatywną. Wolontariusze, wspierani przez pracodawcę merytorycznie, organizacyjnie i finansowo, podejmują działania na rzecz danej społeczności lub organizacji pozarządowej. Taka działalność przynosi mnóstwo korzyści wolontariuszom, firmom i społecznościom, na których rzecz pracownicy angażują swój czas i wysiłek. – Wolontariat to szkoła altruizmu i empatii, a umiejętność współpracy to droga prowadząca do sukcesu projektów realizowanych przez wolontariuszy, także firm im patronującym – mówi Dariusz Czeranowski z firmy ADC Psychologia Biznesu. – Firmy, które uruchamiają wolontariat pracowniczy, awansują w świadomości swoich pracowników. W ich oczach są to firmy, które rzeczywiście chcą coś zmieniać. Nie kierują się tylko pogonią za zyskiem – dodaje Adam Stolarzewicz, executive i business coach, ekspert Centrum Szkoleń i Psychologii Biznesu. Wartość takiej działalności doceniają także sami wolontariusze. – Wbrew powszechnym opiniom wolontariat nie polega jedynie na bezinteresownym pomaganiu innym. Jest to sposób na poprawę własnego samopoczucia, zmianę otaczającej nas szarej rzeczywistości oraz zwiększenie własnej samooceny, bo czujemy się potrzebni, pomagając innym – wyjaśnia Marzena Nowaczyk z firmy Enea.
Więcej możesz przeczytać w 18/2012 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.