Wydarzenia - Polska
Muzeum Kinematografii w Łodzi wspólnie z Zodiak Jerzy Hoffman Film Production przygotowało wystawę "Ogniem i mieczem. Scenografia - kostiumy - militaria". Zaprezentowano elementy oprawy plastycznej filmu - części scenografii (na przykład wnętrze karczmy), rysunki, projekty i szkice. Fotografie dokumentują proces powstawania filmu oraz odkrywają warsztat pracy nad nim czy wręcz zdradzają na przykład niektóre sekrety sztuki charakteryzatorskiej Dariusza Krysiaka. Dzięki temu pokazano nie tylko wkład twórczy reżysera i aktorów pierwszego planu, lecz także większości współpracowników: od scenografii Andrzeja Halińskiego po militaria - w tej dziedzinie głównym konsultantem był Tomasz Biernawski. Wystawa oraz specjalnie przygotowany katalog prezentują również schemat procesu technologicznej obróbki obrazu: od pierwszych ujęć kamery po kopie filmu wykonane na potrzeby kina i telewizji.
(MP)
W grudniu ubiegłego roku w krakowskiej Fejkiel Gallery wystawą najnowszej twórczości Jerzego Panka, jednego z najwybitniejszych drzeworytników na świecie, uczczono jego osiemdziesiąte urodziny. Jej kontynuacją jest ekspozycja "Na urodziny Jerzego Panka", zorganizowana przez Galerię Kordegarda w Warszawie. Jerzy Panek w 1955 r. uzyskał dyplom na ASP w Krakowie, na wizerunek twórcy nie wpłynęły jednak akademickie wykłady, lecz pasja tworzenia. Artysta wypracował własną metodę żłobienia drzeworytów, które wyglądają jak szkice malowane piórkiem. Tematyka jego prac jest zróżnicowana: od motywów zwierzęcych do nie pozbawionych rubasznego humoru i ironii autoportretów. Niekiedy artysta bawi się własnym wizerunkiem, formą twarzy. W Kordegardzie przedstawiono stare drzeworyty i eksperymenty artysty z akwafortą lub suchą igłą. Zaprezentowano także szkicowniki z autoportretami rysowanymi kredką. Grafiki, rysunki i zdjęcia Jerzego Panka można oglądać do 21 lutego.
(ES)
3 lutego Kościół podsumowuje dotychczasowe przedsięwzięcia podjęte w ramach obchodów jubileuszu roku 2000. Podczas sesji "Kościół powszechny w Polsce w przededniu Wielkiego Jubileuszu Roku Pańskiego 2000", odbywającej się w siedzibie Konferencji Episkopatu Polski, stan przygotowań do jubileuszu przedstawi Roger Etchegaray, kardynał kurii rzymskiej i przewodniczący głównego komitetu obchodów. Polski etap przygotowań podsumuje abp Henryk Muszyński, wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. Bp Tadeusz Pieronek omówi dokonania II synodu plenarnego, a bp Jan Chrapek przedstawi założenia czerwcowej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski w kontekście jubileuszu roku 2000. Konferencję zakończy dyskusja panelowa prowadzona między innymi przez przedstawiciela redakcji "Wprost".
(SJ)
"Kiedy przyszli historycy będą chcieli wskazać dokładny moment wyrwania musicalu Anglikom na powrót przez Broadway, uznają, że rewolucja dokonała się ubiegłego wieczoru. Wystrzał nastąpił na scenie Shubert Theater, gdzie żywiołowo zabawny spektakl ťCrazy for youŤ odkorkował klasyczną mieszankę muzyki, śmiechu, tańca, sentymentu i zawodowego mistrzostwa amerykańskiego musicalu (...)" - tak w 1991 r. pisał o premierze przedstawienia braci Gershwinów Frank Rich, jeden z najsurowszych krytyków z dziennika "The New York Times". Na początku lat 90. Ken Ludwig i Micke Ockrent do nadal dobrze brzmiących przebojów Gershwinów dopisali historię ratowania teatru. Po nowojorskich sukcesach "Crazy for you" doczekało się wreszcie polskiej premiery. Odbyła się ona 29 stycznia na deskach warszawskiego teatru Roma. Prawie stuosobowy zespół artystów przygotował show w stylu lat 30. Tłumaczenia tekstów i dialogów na język polski podjął się Antoni Marianowicz. Scenografię i kostiumy przygotowała Małgorzata Treutler, a kierownikiem muzycznym przedstawienia jest Maciej Pawłowski. Bobby'ego, czyli zamożnego nowojorczyka walczącego o prawo do szczęścia i ratującego niedochodowy teatr, grają na zmianę Janusz Józefowicz i Darek Kordek. W rolę Polly (wybranki Bobby'ego, kobiety jednocześnie silnej i wrażliwej) wcieliły się Barbara Melzer i Joanna Węgrzynowska.
Historia miłosna rozgrywa się w bogatej zmiennej scenerii: na ruchliwych ulicach Nowego Jorku i przy rozgwieżdżonym niebie nad pustynnym Deadrock. Jest na przemian nostalgicznie i gwarnie, nastrojowo i chaotycznie. Połyskujące cekinami kostiumy tancerek, futerka, kapelusze, stroje kowbojskie, a przede wszystkim ściągnięte na potrzeby przedstawienia trzy samochody, czyli stary pastelowy ford, bugatti i ciężarówka, tworzą wspaniałą oprawę do takich szlagierów, jak "I Got Rhytm", "But Not for me" czy "Someone to Watch over me". Miłość do kobiety i do teatru, wiara w młodzieńcze ideały wplątana w brutalny świat pieniądza, wystawne dekoracje, taniec, świetna muzyka i konfetti powodują, że "Crazy for you" to wspaniały show i wielki sukces reżyserski Wojciecha Kępczyńskiego. To pierwsza premiera Romy od lata ubiegłego roku, gdy w atmosferze sporów objął on dyrekcję teatru.
(ES)
25 stycznia Jan Szuber, sanocki poeta poruszający się na wózku inwalidzkim, odebrał w Warszawie Nagrodę Główną ostatniej edycji konkursu Fundacji Kultury. Nagrodzony tom wierszy "O chłopcu mieszającym powidła" (sto wierszy z lat 1968-1997) jest pierwszą dostępną w księgarniach książką tego poety. W 1994 r. Szuber publikował w prasie lokalnej. Na przełomie roku 1995 i 1996 ukazało się pięć tomików: "Paradne ubranko", "Apokryf i epitafia sanockie", "Pan Dymiącego Zwierciadła", "Gorzkie prowincje" oraz "Srebrnopióre ogrody". Czesław Miłosz nagrodzony wiersz - "O chłopcu mieszającym powidła" - uznał za prawdziwe arcydzieło. W 1996 r. "Pięcioksiąg" przyniósł Szuberowi nagrodę literacką im. Barbary Sadowskiej i poetycką im. Kazimiery Iłłakowiczówny. Wiersze Szubera opublikowano między innymi w "Kulturze", "Kwartalniku Literackim", "Odrze" i "Twórczości". Jego tomiki zostały przetłumaczone i wydrukowane w języku francuskim i angielskim.
(MO)
KSIAŻKA
Album "Maciągowie" (Ludwik & Otto Maciąg) przedstawia twórczość trzech artystów: Ludwika Maciąga, jego starszego brata Ottona oraz Anny Maciąg, córki Ottona. W malarstwie tych trzech indywidualności, które rozwijały się w zupełnie innych warunkach, wspólny jest stosunek do natury: głęboko uczuciowy i zarazem racjonalny. Studium natury rejestruje wszelkie istotne elementy. Malarstwo Ludwika Maciąga - jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich batalistów i pejzażystów - jest kontynuacją monumentalnej średniowiecznej sztuki romańskich świątyń, w których powaga i dostojeństwo współistnieją z idealną kompozycją i harmonią przestrzenną. W jego sztuce dominuje filozoficzny stosunek do zmiennego i złożonego losu człowieka. Koń w malarstwie artysty jest nie tylko reminiscencją wojny, przywołuje również sceny z rajdów i biegów myśliwskich, konkursów hippicznych i zaprzęgami. Wykreowany przez Maciąga koń to zwierzę mocno zbudowane, emanujące świadomością siły - jego charakter, urodę i ruch pokazano z wielkim znawstwem. Twórczość Ottona Maciąga cechuje różnorodność. Jest on nie tylko malarzem krajobrazów. Naturę w jego pracach tworzą także ludzie i zwierzęta, zwłaszcza konie. Tematy i użycie koloru odzwierciedlają dawne umiłowanie doliny rzeki Wye i pogranicza Walii. Dzięki umiejętnemu pokazywaniu światła w krajobrazie powstało wiele niezwykłych obrazów, szczególnie w blasku księżyca lub latarni ulicznych. W pracach artysty wyrażającego prostą wiarę (kościoły w Polsce i Brytanii) naturalistycznie przedstawione postacie przeniesione zostały do innej sfery istnienia. W twórczości Ottona Maciąga świat jest przedmiotem podziwu, nie zaś rozpaczy. Prace Anny Maciąg odznaczają się delikatnością i lekkością dotyku pędzla. Jej kolory są subtelne, a linie misterne. Artystka ma wyjątkowe wyczucie dekoracji z wyraźnie wschodnioeuropejskimi wpływami. Jej prace - zarówno dokładne studia natury, jak i bajkowe krajobrazy hiszpańskich wiosek - są jednak osobistą wizją.
(MCz)
Muzeum Kinematografii w Łodzi wspólnie z Zodiak Jerzy Hoffman Film Production przygotowało wystawę "Ogniem i mieczem. Scenografia - kostiumy - militaria". Zaprezentowano elementy oprawy plastycznej filmu - części scenografii (na przykład wnętrze karczmy), rysunki, projekty i szkice. Fotografie dokumentują proces powstawania filmu oraz odkrywają warsztat pracy nad nim czy wręcz zdradzają na przykład niektóre sekrety sztuki charakteryzatorskiej Dariusza Krysiaka. Dzięki temu pokazano nie tylko wkład twórczy reżysera i aktorów pierwszego planu, lecz także większości współpracowników: od scenografii Andrzeja Halińskiego po militaria - w tej dziedzinie głównym konsultantem był Tomasz Biernawski. Wystawa oraz specjalnie przygotowany katalog prezentują również schemat procesu technologicznej obróbki obrazu: od pierwszych ujęć kamery po kopie filmu wykonane na potrzeby kina i telewizji.
(MP)
W grudniu ubiegłego roku w krakowskiej Fejkiel Gallery wystawą najnowszej twórczości Jerzego Panka, jednego z najwybitniejszych drzeworytników na świecie, uczczono jego osiemdziesiąte urodziny. Jej kontynuacją jest ekspozycja "Na urodziny Jerzego Panka", zorganizowana przez Galerię Kordegarda w Warszawie. Jerzy Panek w 1955 r. uzyskał dyplom na ASP w Krakowie, na wizerunek twórcy nie wpłynęły jednak akademickie wykłady, lecz pasja tworzenia. Artysta wypracował własną metodę żłobienia drzeworytów, które wyglądają jak szkice malowane piórkiem. Tematyka jego prac jest zróżnicowana: od motywów zwierzęcych do nie pozbawionych rubasznego humoru i ironii autoportretów. Niekiedy artysta bawi się własnym wizerunkiem, formą twarzy. W Kordegardzie przedstawiono stare drzeworyty i eksperymenty artysty z akwafortą lub suchą igłą. Zaprezentowano także szkicowniki z autoportretami rysowanymi kredką. Grafiki, rysunki i zdjęcia Jerzego Panka można oglądać do 21 lutego.
(ES)
3 lutego Kościół podsumowuje dotychczasowe przedsięwzięcia podjęte w ramach obchodów jubileuszu roku 2000. Podczas sesji "Kościół powszechny w Polsce w przededniu Wielkiego Jubileuszu Roku Pańskiego 2000", odbywającej się w siedzibie Konferencji Episkopatu Polski, stan przygotowań do jubileuszu przedstawi Roger Etchegaray, kardynał kurii rzymskiej i przewodniczący głównego komitetu obchodów. Polski etap przygotowań podsumuje abp Henryk Muszyński, wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. Bp Tadeusz Pieronek omówi dokonania II synodu plenarnego, a bp Jan Chrapek przedstawi założenia czerwcowej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski w kontekście jubileuszu roku 2000. Konferencję zakończy dyskusja panelowa prowadzona między innymi przez przedstawiciela redakcji "Wprost".
(SJ)
"Kiedy przyszli historycy będą chcieli wskazać dokładny moment wyrwania musicalu Anglikom na powrót przez Broadway, uznają, że rewolucja dokonała się ubiegłego wieczoru. Wystrzał nastąpił na scenie Shubert Theater, gdzie żywiołowo zabawny spektakl ťCrazy for youŤ odkorkował klasyczną mieszankę muzyki, śmiechu, tańca, sentymentu i zawodowego mistrzostwa amerykańskiego musicalu (...)" - tak w 1991 r. pisał o premierze przedstawienia braci Gershwinów Frank Rich, jeden z najsurowszych krytyków z dziennika "The New York Times". Na początku lat 90. Ken Ludwig i Micke Ockrent do nadal dobrze brzmiących przebojów Gershwinów dopisali historię ratowania teatru. Po nowojorskich sukcesach "Crazy for you" doczekało się wreszcie polskiej premiery. Odbyła się ona 29 stycznia na deskach warszawskiego teatru Roma. Prawie stuosobowy zespół artystów przygotował show w stylu lat 30. Tłumaczenia tekstów i dialogów na język polski podjął się Antoni Marianowicz. Scenografię i kostiumy przygotowała Małgorzata Treutler, a kierownikiem muzycznym przedstawienia jest Maciej Pawłowski. Bobby'ego, czyli zamożnego nowojorczyka walczącego o prawo do szczęścia i ratującego niedochodowy teatr, grają na zmianę Janusz Józefowicz i Darek Kordek. W rolę Polly (wybranki Bobby'ego, kobiety jednocześnie silnej i wrażliwej) wcieliły się Barbara Melzer i Joanna Węgrzynowska.
Historia miłosna rozgrywa się w bogatej zmiennej scenerii: na ruchliwych ulicach Nowego Jorku i przy rozgwieżdżonym niebie nad pustynnym Deadrock. Jest na przemian nostalgicznie i gwarnie, nastrojowo i chaotycznie. Połyskujące cekinami kostiumy tancerek, futerka, kapelusze, stroje kowbojskie, a przede wszystkim ściągnięte na potrzeby przedstawienia trzy samochody, czyli stary pastelowy ford, bugatti i ciężarówka, tworzą wspaniałą oprawę do takich szlagierów, jak "I Got Rhytm", "But Not for me" czy "Someone to Watch over me". Miłość do kobiety i do teatru, wiara w młodzieńcze ideały wplątana w brutalny świat pieniądza, wystawne dekoracje, taniec, świetna muzyka i konfetti powodują, że "Crazy for you" to wspaniały show i wielki sukces reżyserski Wojciecha Kępczyńskiego. To pierwsza premiera Romy od lata ubiegłego roku, gdy w atmosferze sporów objął on dyrekcję teatru.
(ES)
25 stycznia Jan Szuber, sanocki poeta poruszający się na wózku inwalidzkim, odebrał w Warszawie Nagrodę Główną ostatniej edycji konkursu Fundacji Kultury. Nagrodzony tom wierszy "O chłopcu mieszającym powidła" (sto wierszy z lat 1968-1997) jest pierwszą dostępną w księgarniach książką tego poety. W 1994 r. Szuber publikował w prasie lokalnej. Na przełomie roku 1995 i 1996 ukazało się pięć tomików: "Paradne ubranko", "Apokryf i epitafia sanockie", "Pan Dymiącego Zwierciadła", "Gorzkie prowincje" oraz "Srebrnopióre ogrody". Czesław Miłosz nagrodzony wiersz - "O chłopcu mieszającym powidła" - uznał za prawdziwe arcydzieło. W 1996 r. "Pięcioksiąg" przyniósł Szuberowi nagrodę literacką im. Barbary Sadowskiej i poetycką im. Kazimiery Iłłakowiczówny. Wiersze Szubera opublikowano między innymi w "Kulturze", "Kwartalniku Literackim", "Odrze" i "Twórczości". Jego tomiki zostały przetłumaczone i wydrukowane w języku francuskim i angielskim.
(MO)
KSIAŻKA
Album "Maciągowie" (Ludwik & Otto Maciąg) przedstawia twórczość trzech artystów: Ludwika Maciąga, jego starszego brata Ottona oraz Anny Maciąg, córki Ottona. W malarstwie tych trzech indywidualności, które rozwijały się w zupełnie innych warunkach, wspólny jest stosunek do natury: głęboko uczuciowy i zarazem racjonalny. Studium natury rejestruje wszelkie istotne elementy. Malarstwo Ludwika Maciąga - jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich batalistów i pejzażystów - jest kontynuacją monumentalnej średniowiecznej sztuki romańskich świątyń, w których powaga i dostojeństwo współistnieją z idealną kompozycją i harmonią przestrzenną. W jego sztuce dominuje filozoficzny stosunek do zmiennego i złożonego losu człowieka. Koń w malarstwie artysty jest nie tylko reminiscencją wojny, przywołuje również sceny z rajdów i biegów myśliwskich, konkursów hippicznych i zaprzęgami. Wykreowany przez Maciąga koń to zwierzę mocno zbudowane, emanujące świadomością siły - jego charakter, urodę i ruch pokazano z wielkim znawstwem. Twórczość Ottona Maciąga cechuje różnorodność. Jest on nie tylko malarzem krajobrazów. Naturę w jego pracach tworzą także ludzie i zwierzęta, zwłaszcza konie. Tematy i użycie koloru odzwierciedlają dawne umiłowanie doliny rzeki Wye i pogranicza Walii. Dzięki umiejętnemu pokazywaniu światła w krajobrazie powstało wiele niezwykłych obrazów, szczególnie w blasku księżyca lub latarni ulicznych. W pracach artysty wyrażającego prostą wiarę (kościoły w Polsce i Brytanii) naturalistycznie przedstawione postacie przeniesione zostały do innej sfery istnienia. W twórczości Ottona Maciąga świat jest przedmiotem podziwu, nie zaś rozpaczy. Prace Anny Maciąg odznaczają się delikatnością i lekkością dotyku pędzla. Jej kolory są subtelne, a linie misterne. Artystka ma wyjątkowe wyczucie dekoracji z wyraźnie wschodnioeuropejskimi wpływami. Jej prace - zarówno dokładne studia natury, jak i bajkowe krajobrazy hiszpańskich wiosek - są jednak osobistą wizją.
(MCz)
Więcej możesz przeczytać w 6/1999 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.