Przedsiębiorca nie ma obowiązku posiadania konta bankowego. Prawo tego od niego nie wymaga. Jednak wszyscy eksperci – a przede wszystkim doświadczeni biznesmeni – są zgodni co do tego, że w praktyce bez dobrego rachunku w banku, pozwalającego optymalnie zarządzać finansami firmy, w biznesie ani rusz.
Dobry kontakt
Na co zwrócić uwagę, wybierając konto firmowe? Z punktu widzenia przedsiębiorcy – bardziej niż klienta indywidualnego – ważne może być głównie to, by mieć wygodny dostęp do placówki banku i dobry kontakt z doradcą. Rola tego kryterium co prawda zmniejsza się wraz z rozwojem bankowych usług telefonicznych i internetowych umożliwiających samodzielne wykonywanie wielu operacji bez konieczności wychodzenia z domu lub z firmy, ale wciąż pozostaje istotna. Jako przedsiębiorca możesz przecież potrzebować bankowych potwierdzeń czy zaświadczeń. Możesz też często korzystać z oferty kredytowej. W takich sytuacjach kontakt z bankiem przez telefon czy internet może się okazać niewystarczający. Równie ważne, zwłaszcza dla firmy zajmującej się handlem detalicznym (sklep) albo świadczeniem usług, jest to, by bank, z którym się zwiąże, umożliwiał dokonywanie w kasie bezproblemowych i tanich wpłat gotówki (np. utargu) na konto firmowe.
Przy wyborze konta liczą się – szczególnie dla małych firm – koszty. Jeśli jest to dla twojej firmy czynnik decydujący i chcesz pod tym kątem dokonać wyboru, zwróć uwagę na tanie bankowe konta internetowe. To doskonałe rozwiązanie zwłaszcza dla osób prowadzących działalność w sieci (np. sklepy internetowe, portale aukcyjne). Warto jednak pamiętać, że bankowość internetowa gwarantuje niskie koszty oraz łatwą i wygodną obsługę konta, ale dostępna dzięki niej oferta usług i produktów bankowych nie zawsze jest wystarczająca. Dla bardziej wymagających i aktywnych klientów, korzystających z licznych usług bankowych i poszukujących kompleksowych, różnorodnych rozwiązań finansowych, to istotne kryterium. Jeśli jesteś takim przedsiębiorcą, rozejrzyj się raczej za pakietem, który zapewni ci dostęp do całej palety usług bankowych.
Wszystko w pakiecie
Co powinno wchodzić w skład takiego idealnego pakietu? Przede wszystkim rachunek bieżący. Standardem już jest umożliwienie klientowi dostępu do konta zarówno za pośrednictwem zwykłej placówki (doradca, kasa), jak i telefonu, komórki czy internetu. Do tego dochodzi także możliwość założenia rachunku walutowego (a także prowadzenia rozliczeń międzynarodowych).
Pakiet usług bankowych ma w założeniu być centrum sterowania finansami twojej firmy. Rachunki są więc tylko punktem wyjścia. Ważne jest to, byś dzięki nim uzyskał dostęp do pełnej oferty kart bankowych (w tym kredytowych), kredytów i lokat. Ale nie tylko. Zwróć uwagę na możliwość łatwego korzystania także z usług niebankowych. Tego typu oferta wyraźnie zwiększa elastyczność twojej firmy. Możesz więc np. korzystać z usług leasingowych i faktoringowych (dodatkowe źródło finansowania dla firmy), a także biura maklerskiego i funduszy inwestycyjnych (możliwość inwestowania nadwyżek finansowych). Część banków oferuje też przedsiębiorcom dodatkowe usługi w zakresie księgowości (lub np. dostęp do odpowiedniej platformy księgowości internetowej). Powiązanie z sobą w ramach jednego konta wszystkich tego typu instrumentów z pewnością zwiększy możliwości efektywnego zarządzania finansami w twojej firmie. ■
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.