Z bagażem doświadczeń
To tylko formalność. Mężczyzna przyjeżdża do Francji, żeby podpisać papiery rozwodowe. Nie widział się z żoną kilka lat. On wrócił na stałe do rodzinnego Iranu. Ona wychowuje ich dwoje dzieci i planuje ślub z nowym partnerem. W relacjach międzyludzkich nic jednak nie jest proste. Asghar Farhadi to dziś jeden z najważniejszych reżyserów kina artystycznego. Bada zamknięte światy, duszne relacje kilkorga osób. Takie były jego irańskie filmy „Co wiesz o Elly” i nagrodzone Oscarem i Złotym Niedźwiedziem „Rozstanie”. „Przeszłość” jest pierwszym obrazem Farhadiego zrealizowanym w Europie. Jednak również we współczesnej Francji udało mu się stworzyć dzieło, w którym każdy gest bohaterów ma znaczenie i niesie olbrzymi ładunek emocjonalny. „Przeszłość” z każdą minutą odkrywa przed widzem kolejny wymiar. To opowieść o tłumionych uczuciach, zazdrości, nieumiejętności kochania. Farhadi perfekcyjnie konstruuje film.
Wprowadza kolejnych bohaterów, pokazuje sieć zależności. W jego wizji miłość dwojga ludzi nie jest tylko sprawą między nimi. W relację wnoszą doświadczenie poprzednich związków. Czasem brakuje im wrażliwości. Czasem wyrządzają krzywdę. Popełniają błędy, które prowadzą do tragedii. Podobna fabuła mogłaby łatwo się zamienić w scenariusz telenoweli. Jednak Farhadi ucieka od melodramatycznych łez. Jego film przypomina nieco dzieła Mike’a Leigh. Obaj twórcy umiejętnie przyglądają się codziennym zdarzeniom. I w nich właśnie odkrywają największe dramaty. Pytają o możliwość osiągnięcia szczęścia, ale i jego cenę. „Przeszłość” przestaje być wyłącznie prywatną historią. Zamienia się w opowieść o moralności. Świetne kreacje tworzą tu znana z komediowej roli w „Artyście” Bérénice Bejo, irański aktor Ali Mosaffa i Francuz Tahar Rahim.
„Przeszłość”, reż. Asghar Farhadi, Kino Świat
Zbrodnie ponad podziałami
„Przekraczając granice” to serial kryminalny czasów globalizacji. Bohaterowie są członkami jednostki Międzynarodowego Trybunału Karnego powołanej do ścigania przestępców działających w Europie ponad granicami. W pierwszym sezonie będą pracować m.in. w Berlinie, Cannes i na zachodzie Polski. Produkcji brakuje wyrafinowania „Dochodzenia” czy „Dextera”. Ale akcja wciąga, pomysł się broni, a jedną z postaci zagrał Donald Sutherland.
„Przekraczając granice”, AXN, od 16 września, godz. 22
Bal u Franco
Jonah Hill, Michael Cera, Emma Watson i Rihanna zagrali siebie. Oczywiście w krzywym zwierciadle. Uwięzieni na imprezie u Franco celebryci muszą stawić czoła apokalipsie. To propozycja stricte rozrywkowa, jak to w komediach zza oceanu – żarty bywają mniej lub bardziej wysublimowane. Ale kilka razy można się szczerze zaśmiać. Warto docenić dystans, na jaki zdobyły się gwiazdy w stosunku do siebie. I tolerancję ich agentów.
„To już jest koniec”, reż. Evan Goldberg, Seth Rogen, UIP
Top 10 kino
1. „Samoloty”
reż. Klay Hall
Disney
2. „Blue Jasmine”
reż. Woody Allen
Kino Świat
3. „Jobs”
reż. Joshua Michael Stern
Monolith Films
4. „Smerfy 2”
reż. Raja Gosnell
UIP
5. „Millerowie”
reż. Rawson Marshall Thurber
Warner Bros.
6. „Elizjum”
reż. Neill Blomkamp
UIP
7. „Dary anioła: Miasto kości”
reż. Harald Zwart
Monolith Films
8. „Sztanga i cash”
reż. Michael Bay
UIP
9. „Percy Jackson: Morze potworów”
reż. Thor Freudenthal
Imperial Cinepix
10. „Obecność”
reż. James Wan
Warner Bros
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.