Od pewnego czasu wieści się koniec spowolnienia gospodarczego. Jaka jest według pana obecnie kondycja gospodarki?
Można zauważyć pewne oznaki ożywienia, choć są one jeszcze niestabilne. Z jednej strony widoczny jest wzrost eksportu, z drugiej jednak istotny barometr zaufania do gospodarki –PMI– po kilku miesiącach pozytywnych trendów znowu zanotował spadek w UE. Warto dodać, że w Polsce nadal utrzymuje się tendencja wzrostowa wskaźnika PMI. Prognozy gospodarcze po raz kolejny są weryfikowane. Dla UE oczekiwane jest +0,1 proc. wzrostu, a dla strefy euro –0,4 proc., w Polsce prognozy Komisji Europejskiej wskazują na 1,3 proc. wzrostu, gdy w listopadzie 2012 r. prognozowano 1,8 proc. W tej sytuacji warto budować strategię działania w długotrwałych warunkach niepewności, zastanawiać się nad dynamiczniej rozwijającymi się rynkami na Wschodzie.
Jak będą wyglądały najbliższe miesiące w branży TSL?
W przewozach ładunków światowych nadal sytuacja jest trudna, wskazuje na utrzymującą się stagnację. Widoczne są negatywne trendy w przewozach wewnątrzunijnych w przypadku transportu drogowego i kolejowego. Bardziej optymistyczne perspektywy, w związku z rozwojem eksportu, dotyczą drobnicowych przewozów międzynarodowych. Także na polskim rynku segment przewozów drobnicowych rośnie. Część firm odchodzi od rozwiązań całopojazdowych, ponieważ częstsze i mniejsze dostawy drobnicowe dają klientom większą elastyczność i pozwalają im lepiej zarządzać swoim budżetem. Operatorzy logistyczni muszą więc zapewnić wysoką terminowość i niezawodność dostaw oraz szybki przepływ informacji. Najbliższe miesiące w branży TSL będą także związane ze zwiększeniem liczby kilometrów dróg płatnych, objętych systemem e-myta, co będzie miało wpływ na wzrost kosztów usług logistycznych. Rynek może się do tej zmiany odpowiednio wcześniej przygotować i uwzględnić ją w nadchodzących budżetach.
Jaka jest rola innowacji w logistyce?
Innowacja jest nieodłączną częścią logistyki. Bez niej niemożliwy byłby rozwój i elastyczne dostosowywanie się do potrzeb klientów. Nowym standardem na rynku są urządzenia mobilne w przewozach drobnicowych dostarczające informację w czasie rzeczywistym, wcześniej stosowane jedynie w branży przesyłek kurierskich. W DB Schenker Logistics z urządzeń mobilnych w codziennej pracy do końca tego roku będzie korzystać 2 tys. kurierów. W rezultacie klienci otrzymują natychmiast informację o statusie przesyłki, dzięki czemu mogą szybciej podejmować decyzje biznesowe. Nowy standard obsługi klientów wpisuje się w budowaną w naszej firmie kulturę lean oraz wpływa na wzrost efektywności procesów poprzez eliminację marnotrawstw.
Jaki jest przepis na dobre zarządzanie dużą firmą?
Z naszego punktu widzenia najistotniejszy jest trwały, zrównoważony rozwój, wspierany przez kulturę organizacyjną. Działamy zgodnie z Modelem Doskonałości Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM), który wymaga spojrzenia na firmę i jej otoczenie w sposób całościowy, zarówno od strony kluczowych wyników, jak i relacji z pracownikami, klientami, dostawcami, społecznościami lokalnymi itp. Budujemy także kulturę lean, która wymaga od nas ciągłego doskonalenia, zmiany postaw, myślenia procesowego. Sprzyja rozwojowi pracowników. Mają oni wpływ na rozwój firmy, a liczba zgłoszonych i wdrożonych usprawnień świadczy o ich zaangażowaniu. Nową kompetencją pracowników jest umiejętność rozwiązywania problemów z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i eliminowanie marnotrawstwa. Siłą dużej, globalnej firmy jest możliwość zaoferowania swoim pracownikom – przyszłym i potencjalnym – różnorodnych możliwości rozwoju. ■
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.