W dużych miastach ponad 50 proc. młodzieży wyraża chęć podjęcia studiów wyższych
- Wywodzące się ze średniowiecza uniwersytety europejskie stały się jednym z najwspanialszych pomników naszej cywilizacji. Podstawą ich rozwoju jest unikatowa koncepcja łączenia badań naukowych i nauczania, wzbogacająca wszystkich biorących udział w tym procesie.
Uczeni pracujący na uniwersytecie są wciąż zmuszani do konfrontacji najnowszych wyników badań z niecierpliwym pędem do wiedzy studentów oczekujących jasnego wytłumaczenia nowych odkryć. Zmusza to nauczyciela akademickiego do posługiwania się precyzyjnym językiem, a także do otwartości na wszelkiego rodzaju pytania i wątpliwości. Studenci natomiast mogą nie tylko zdobywać wiedzę, lecz także poznawać trudności pojawiające się na drodze do odkrycia prawdy. Prowadzenie badań naukowych wymaga od każdego uczonego wiedzy i rzetelności. Na uniwersytecie ten imperatyw jest dodatkowo wzmocniony przez kształcenie następców, którzy uczą się, obserwując mistrza. W wymiarze przestrzennym obecność uniwersytetu jest jednym z najistotniejszych czynników rozwoju miast i regionów. Wykształcenie stwarza w dłuższej perspektywie szansę na wzrost gospodarczy. Od 80 lat istnieje w Poznaniu uniwersytet, którego rolę pięknie wyraził w dniu inauguracji, 7 maja 1919 r., marszałek Sejmu Ustawodawczego Wojciech Trąmpczyński: "[...] w dniu otwarcia polskiego uniwersytetu w Poznaniu przesyłam najserdeczniejsze życzenia: niech w starożytnej kolebce naszych praojców nauka polska staje się źródłem życia dla narodu i promieniem światła dla cywilizacji [...]". Dzisiaj Uniwersytet im. Adama Mickiewicza jest jedną z najlepszych uczelni w Polsce: prawie 38 tys. studentów kształci się na niemal stu kierunkach i specjalnościach; opiekuje się nimi 2,3 tys. nauczycieli akademickich, w tym ponad 640 profesorów i doktorów habilitowanych. Z badań socjologicznych wynika, że obserwowany w ostatnich latach pęd do wykształcenia nie rozkłada się jednolicie w naszym regionie. W dużych miastach, a szczególnie w Poznaniu, ponad 50 proc. młodzieży wyraża chęć podjęcia studiów wyższych, podczas gdy wśród mieszkańców wsi wielkopolskiej - poniżej 10 proc., co należy do najniższych wskaźników w Polsce. Od kilku lat uniwersytet stara się zbliżyć do mieszkańców regionu poprzez tworzenie ośrodków zamiejscowych. Do tego dochodzi działalność Centrum Studiów Otwartych, prowadzącego wykłady dla uczniów szkół średnich. Uniwersytet współpracuje z ponad 110 uczelniami zagranicznymi. Collegium Polonicum w Słubicach jest wspólną instytucją dwóch uniwersytetów: Europejskiego Uniwersytetu Viadrina i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Już teraz uczy się tam prawie 2 tys. studentów polskich, a w najbliższych latach będzie to ważne centrum współpracy krajów Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej. Dla Poznania istotne może się okazać utworzenie przed paru laty parku technologicznego, który stanowi pomost między badaniami podstawowymi a ich wykorzystaniem w przemyśle.
Uczeni pracujący na uniwersytecie są wciąż zmuszani do konfrontacji najnowszych wyników badań z niecierpliwym pędem do wiedzy studentów oczekujących jasnego wytłumaczenia nowych odkryć. Zmusza to nauczyciela akademickiego do posługiwania się precyzyjnym językiem, a także do otwartości na wszelkiego rodzaju pytania i wątpliwości. Studenci natomiast mogą nie tylko zdobywać wiedzę, lecz także poznawać trudności pojawiające się na drodze do odkrycia prawdy. Prowadzenie badań naukowych wymaga od każdego uczonego wiedzy i rzetelności. Na uniwersytecie ten imperatyw jest dodatkowo wzmocniony przez kształcenie następców, którzy uczą się, obserwując mistrza. W wymiarze przestrzennym obecność uniwersytetu jest jednym z najistotniejszych czynników rozwoju miast i regionów. Wykształcenie stwarza w dłuższej perspektywie szansę na wzrost gospodarczy. Od 80 lat istnieje w Poznaniu uniwersytet, którego rolę pięknie wyraził w dniu inauguracji, 7 maja 1919 r., marszałek Sejmu Ustawodawczego Wojciech Trąmpczyński: "[...] w dniu otwarcia polskiego uniwersytetu w Poznaniu przesyłam najserdeczniejsze życzenia: niech w starożytnej kolebce naszych praojców nauka polska staje się źródłem życia dla narodu i promieniem światła dla cywilizacji [...]". Dzisiaj Uniwersytet im. Adama Mickiewicza jest jedną z najlepszych uczelni w Polsce: prawie 38 tys. studentów kształci się na niemal stu kierunkach i specjalnościach; opiekuje się nimi 2,3 tys. nauczycieli akademickich, w tym ponad 640 profesorów i doktorów habilitowanych. Z badań socjologicznych wynika, że obserwowany w ostatnich latach pęd do wykształcenia nie rozkłada się jednolicie w naszym regionie. W dużych miastach, a szczególnie w Poznaniu, ponad 50 proc. młodzieży wyraża chęć podjęcia studiów wyższych, podczas gdy wśród mieszkańców wsi wielkopolskiej - poniżej 10 proc., co należy do najniższych wskaźników w Polsce. Od kilku lat uniwersytet stara się zbliżyć do mieszkańców regionu poprzez tworzenie ośrodków zamiejscowych. Do tego dochodzi działalność Centrum Studiów Otwartych, prowadzącego wykłady dla uczniów szkół średnich. Uniwersytet współpracuje z ponad 110 uczelniami zagranicznymi. Collegium Polonicum w Słubicach jest wspólną instytucją dwóch uniwersytetów: Europejskiego Uniwersytetu Viadrina i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Już teraz uczy się tam prawie 2 tys. studentów polskich, a w najbliższych latach będzie to ważne centrum współpracy krajów Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej. Dla Poznania istotne może się okazać utworzenie przed paru laty parku technologicznego, który stanowi pomost między badaniami podstawowymi a ich wykorzystaniem w przemyśle.
Więcej możesz przeczytać w 23/1999 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.