Tim Burton, twórca filmowej „Alicji w Krainie Czarów” wyreżyseruje dla Disneya aktorską wersję legendarnej animacji z 1941 r. o słoniu „Dumbo”.
SZTUKA
Opowieści z Rosji
Wwiększości swoich prac od blisko 26 lat tworząca w Austrii Anna Jermolaewa nawiązuje do Rosji, z której w 1989 r. musiała uciekać. Wówczas w przedostaniu się do Wiednia pomogła jej nieznajoma Polka – Aleksandra Wysokińska, której poświęcony jest jeden z filmów. W wideoinstalacji „Gułag” podąża śladami rodziny, która w 1930 r. została zesłana do obozu w okolice Permu. W „Metodach społecznego oporu na przykładach rosyjskich” pokazuje m.in. protestujące zabawki, które rzeczywiście „demonstrowały” w syberyjskim mieście Barnauł w związku z manipulacjami wyborczymi w 2011 r. Artystka tworzy prace osobiste i poruszające, ale i zabawne, czego przykładem są „Koty z Ermitażu” – fotograficzna opowieść o armii 70 kotów, które do dziś strzegą petersburskiego muzeum przed szczurami. Anna Maziuk
Anna Jermolaewa, „Dobre czasy, złe czasy”, Zachęta, Warszawa, do 10 maja
MUZYKA
Fałszywe linie. „Blurred Lines” to plagiat – tak orzekł sąd. Robin Thicke i Pharrell Williams będą musieli teraz zapłacić, bowiem ich wielki hit z 2013 r. został uznany za kopię piosenki Marvina Gaye’a zatytułowanej „Got to Give It Up”. Rodzinie Gaye’a dostanie odszkodowanie w wysokości 7,4 mln dolarów. Nona Gaye, córka muzyka, płakała i ściskała swojego prawnika, kiedy sąd odczytywał wyrok. – Teraz czuję się wolna – powiedziała reporterom po wyjściu z sądu.
Jesteś dzisiaj drugą osobą z Polski, która nie wie, kto to był Jerzy Grotowski
Aktorka SIGOURNEY WEAVER do polskiej dziennikarki Anny Wendzikowskiej
29,5 tys. euro
Za tyle Muzeum Narodowe w Gdańsku wylicytowało obraz XVII-wiecznego malarza Philippa Sauerlanda „Martwa natura wanitatywna”
TEATR
Warszawskie Spotkania Teatralne nie są już jedynym oknem na najlepsze przedstawienia realizowane poza stolicą. Zniknęły obowiązujące przez dekady podziały, że w teatralnej stawce liczy się kilka stołecznych teatrów: Stary w Krakowie, Polski we Wrocławiu, Wybrzeże w Gdańsku. Plus cała reszta. Dzisiaj często owa reszta wydaje się najciekawsza. Program XXXV Warszawskich Spotkań Teatralnych został zatem ułożony eklektycznie. Kurator WST Zdzisław Pietrasik wybrał najlepsze lub najgłośniejsze przedstawienia sezonu. Wydarzeniami progra- mu będą na pewno wrocławska „Wycinka” Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy, „Nie- -boska komedia” na motywach dramatu Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Moniki Strzępki oraz aż dwie głośne adaptacje „Dziadów” Mickiewicza – w reżyserii Michała Zadary z Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz poznańska w reżyserii Radosława Rychcika.
Łukasz Maciejewski
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.