Gastronomia i okolice
Trudno się zgodzić z Piotrem Moszyńskim, autorem felietonu "Gastronomia i okolice" (nr 36). Porównywanie amerykańskich McDonaldów do europejskich, zwłaszcza francuskich restauracji, nie ma sensu - nie na McDonaldach przecież opiera się amerykańska gastronomia. Mieszkam od kilku lat w USA. Często bywam zarówno w barach typu fast food (TGI Friday’s, Planet Hollywood, czy Buca di Beppo, a także McDonald’s, Burger King czy Arby’s), jak i w bardzo drogich restauracjach, kierowanych przez tzw. celebrity chiefs. Mam więc obraz pełniejszy od naszkicowanego w artykule. Rzeczywiście, McDonaldy w Polsce są czystsze niż w USA. Dzieje się tak dlatego, że u nas są one nastawione na klientelę raczej zamożniejszą. Nie ma sensu gdybanie, który system jest lepszy: amerykański czy europejski. Są one po prostu odmienne i to już stanowi ich wielką zaletę. Bo dlaczego miałyby być podobne?
CEZARY WŁODARCZYK
USA
Idiotele
Włos się jeży na głowie, gdy przyjrzeć się pytaniom zadawanym w systemie audiotele. Jedno z ostatnio przeze mnie zasłyszanych brzmi: "Co jest godłem Polski?". Zaproponowano następujące odpowiedzi: a) róża, b) orzeł, c) sierp i młot, d) kremówka. Czy nawet mało wykształcony i nieinteligentny Polak powinien zniżyć się do odpowiadania na takie pytania, choćby za mglistą obietnicę wygrania 100 000 zł?
MACIEJ GODULA
Żychlin
Na własny rachunek
Dr Andrzej Grzybowski poruszył problem obciążania kosztami leczenia pacjentów, co miałoby pozytywnie wpłynąć na profilaktykę i promocję zdrowia ("Na własny rachunek", nr 35). W wypadku chorób odnikotynowych sytuacja jest co najmniej dziwna. Wielu Polaków pali papierosy, świadomie narażając się na groźne choroby, ale całe społeczeństwo musi płacić za ich leczenie. Tymczasem przemysł tytoniowy czerpie krociowe zyski. To producenci papierosów powinni przejąć obowiązek zwalczania skutków palenia tytoniu poprzez systemowe finansowanie leczenia. Po pieniądze należy sięgać nie do kieszeni podatnika, ale do bogatej kasy przemysłu tytoniowego.
ANTONI DARŁAK
Kraków
Trudno się zgodzić z Piotrem Moszyńskim, autorem felietonu "Gastronomia i okolice" (nr 36). Porównywanie amerykańskich McDonaldów do europejskich, zwłaszcza francuskich restauracji, nie ma sensu - nie na McDonaldach przecież opiera się amerykańska gastronomia. Mieszkam od kilku lat w USA. Często bywam zarówno w barach typu fast food (TGI Friday’s, Planet Hollywood, czy Buca di Beppo, a także McDonald’s, Burger King czy Arby’s), jak i w bardzo drogich restauracjach, kierowanych przez tzw. celebrity chiefs. Mam więc obraz pełniejszy od naszkicowanego w artykule. Rzeczywiście, McDonaldy w Polsce są czystsze niż w USA. Dzieje się tak dlatego, że u nas są one nastawione na klientelę raczej zamożniejszą. Nie ma sensu gdybanie, który system jest lepszy: amerykański czy europejski. Są one po prostu odmienne i to już stanowi ich wielką zaletę. Bo dlaczego miałyby być podobne?
CEZARY WŁODARCZYK
USA
Idiotele
Włos się jeży na głowie, gdy przyjrzeć się pytaniom zadawanym w systemie audiotele. Jedno z ostatnio przeze mnie zasłyszanych brzmi: "Co jest godłem Polski?". Zaproponowano następujące odpowiedzi: a) róża, b) orzeł, c) sierp i młot, d) kremówka. Czy nawet mało wykształcony i nieinteligentny Polak powinien zniżyć się do odpowiadania na takie pytania, choćby za mglistą obietnicę wygrania 100 000 zł?
MACIEJ GODULA
Żychlin
Na własny rachunek
Dr Andrzej Grzybowski poruszył problem obciążania kosztami leczenia pacjentów, co miałoby pozytywnie wpłynąć na profilaktykę i promocję zdrowia ("Na własny rachunek", nr 35). W wypadku chorób odnikotynowych sytuacja jest co najmniej dziwna. Wielu Polaków pali papierosy, świadomie narażając się na groźne choroby, ale całe społeczeństwo musi płacić za ich leczenie. Tymczasem przemysł tytoniowy czerpie krociowe zyski. To producenci papierosów powinni przejąć obowiązek zwalczania skutków palenia tytoniu poprzez systemowe finansowanie leczenia. Po pieniądze należy sięgać nie do kieszeni podatnika, ale do bogatej kasy przemysłu tytoniowego.
ANTONI DARŁAK
Kraków
Więcej możesz przeczytać w 38/2000 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.