„Jako wydawca, dziękuję Tomaszowi Wróblewskiemu za podjęcie wyzwania uspokojenia atmosfery wokół „Wprost” po publikacjach wielu niezwykle trudnych materiałów dziennikarskich, w szczególności związanych z tzw. aferą taśmową. To zadanie skutecznie zrealizował. Dzisiaj jednak „Wprost” potrzebuje dalej idącej zmiany. Życzę Tomaszowi Wróblewskiemu kolejnych sukcesów i wyzwań zawodowych nie mniejszych niż te, które do tej pory były jego udziałem” - mówi Michał M. Lisiecki. Podtrzymuje swoją opinię, że Wróblewski jest jednym z najbardziej doświadczonych redaktorów na polskim rynku wydawniczym i sprawnym menadżerem.
„Chcę podziękować Michałowi Lisieckiemu za kilkanaście miesięcy niełatwej, ale twórczej współpracy” – mówi Tomasz Wróblewski.
Wróblewski kierował tygodnikiem „Wprost” od marca 2015 r.
Wraz z odejściem Tomasza Wróblewskiego stanowisko stracił również jego zastępca, Mariusz Staniszewski.
Wydawca „Wprost” zdecydował o zmianie ze względów ekonomicznych. „Grono właścicielskie i rada nadzorcza wydawcy o decyzji zostały poinformowane w czerwcu” – dodaje Lisiecki.
Pełnienie obowiązków redaktora naczelnego (p.o.) wydawca powierzył Jackowi Pochłopniowi, który od sierpnia 2015 r. był zastępcą naczelnego „Wprost” odpowiedzialnym m.in. za projekty specjalne. Wcześniej Jacek Pochłopień przez blisko 10 lat był zastępcą redaktora naczelnego miesięcznika „Forbes”, kierował także działem Biznes tygodnika „Newsweek” oraz był redaktorem prowadzącym "Pulsu Biznesu". W „Forbesie” odpowiadał za strategiczne projekty i publikacje, w tym za przygotowanie „Listy najbogatszych Polaków” oraz zestawienia Diamentów Forbesa. We „Wprost” prowadził m.in. projekt Orły Tygodnika Wprost, odpowiadał za raporty i projekty samorządowe. Kierował także projektem „Młodzi Zdolni 2016 – Mój pomysł dla Polski”.
Zastępcą Pochłopnia będzie Marcin Dzierżanowski, od wielu lat związany z Wprost. Ostatnio był kierownikiem działu Naród w tygodniku. Wcześniej był m.in. zastępcą redaktora naczelnego „Wprost”, pracował także w „Życiu Warszawy” i „Dzienniku”. Był twórcą i pierwszym szefem portalu informacyjnego TVP Info oraz sekretarzem redakcji polskiej edycji magazynu National Geographic Traveler. W 2007 roku był nominowany do nagrody Grand Press w kategorii News oraz do nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego za artykuły publikowane w tygodniku „Wprost”.
Wydawca oczekuje od nowego kierownictwa redakcji realizacji spójnej wizji tygodnika, który nie będzie postrzegany jako prawicowy czy lewicowy. „Od zawsze wierzę, że na rynku jest miejsce dla tygodnika środka, neutralnego politycznie, udostępniającego swoje łamy ciekawym rozmówcą, merytorycznego i ambitnego” – mówi Michał M. Lisiecki. Podkreśla, że „Wprost” niesłusznie został zaszufladkowany jako prawicowy – choć bez wątpienia jego niezależne dziennikarstwo i tzw. afera taśmowa – jak żadna inna publikacja – przysłużyły się zmianie władzy. „To jest właśnie niezwykle trudna rola redaktora naczelnego, aby tytuł nie był szufladkowany jako gazeta tej czy innej opcji politycznej. „Wprost” zawsze było przede wszystkim tygodnikiem wspierającym polskich przedsiębiorców – i tę rolę będziemy umacniać, wychodząc jednocześnie naprzeciw oczekiwaniu merytorycznego tygodnika, który nie będzie się angażował w bieżący spór polityczny, a będzie jego recenzentem” – mówi Lisiecki. I dodaje - „Najważniejszym dla dziennikarzy tygodnika powinno być to, co jest inspirujące dla Czytelników, co daje Czytelnikowi wiedzę, informację, co stanowi dobrze pojęty interes społeczny”.
Jacek Pochłopień będzie p.o. redaktora naczelnego. Dostaje w ten sposób szanse na realizację swojej wizji tygodnika. Wydawca nie szuka obecnie nowego redaktora naczelnego. „Jednak ustaliliśmy z obecnym szefem redakcji, że jeżeli pojawi się poważna kandydatura, będziemy o niej rozmawiać” – mówi Lisiecki.
Jak zawsze przy kluczowych zmianach wydawca przypomina credo obowiązujące w redakcji „Wprost” niezmiennie od 36 lat: „(...) Nie chcemy gubić spraw ważnych i nam bliskich w powodzi słów, tym bardziej, że wiele słów pięknych i słusznych uległo dewaluacji. Nie chcemy składać deklaracji bez pokrycia. Nasz postawę, nasze dążenia i ambicje, będzie dokumentował każdy kolejny numer pisma. Jedno możemy obiecać naszym Czytelnikom; może to nam się czasem nie udawać, ale zawsze będziemy się starać pisać w p r o s t.” (ZESPÓŁ WPROST, Wprost nr 1 z 5 grudnia 1982).
Średnie rozpowszechnienie „Wprost” w pierwszym półroczu 2016 r. wynosiło 94 666. Tygodnik dłuższego czasu konsekwentnie realizuje strategię zwiększania zasięgu dotarcia ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju zasięgu wydań cyfrowych. Tygodnik intensyfikuje też swoją obecność w serwisach społecznościowych (prawie 180 000 fanów na Facebooku oraz 418 000 obserwujących na Twitterze) i stawia na rozwój nowego serwisu internetowego (1 500 000 unikalnych użytkowników miesięcznie).
Tygodnik Wprost https://twitter.com/TygodnikWPROST
Michał M. Lisiecki https://twitter.com/mmlisiecki
Jacek Pochłopień https://twitter.com/PochlopienJacek
Marcin Dzierżanowski https://twitter.com/mdzierzanowski
PMPG Polskie Media https://twitter.com/PMPG_PL