Mirosław Antonowicz, Członek Zarządu PKP S.A., podkreślił, że nieodzowne w kontekście debaty jest wspomnienie o cyfrowej kolei. Jak wskazał, Międzynarodowy Związek Kolei czy Wspólnota Kolei Europejskich już w 2016 roku wskazały na cztery kluczowe obszary: usieciowienie kolei, poprawa satysfakcji klienta, m.in. poprzez ułatwienia dotyczące biletów, wzrost bezpieczeństwa i przepustowości. – Wszystko to oparto na cyfrowej transformacji kolei – wskazał Mirosław Antonowicz.
– Kolej, którą mamy w tej chwili w Polsce, jest już nowoczesna, spełnia standardy europejskie, a nadal modernizujemy naszą sieć – dodał Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak przypomniał, obecnie realizowany jest Krajowy Program Kolejowy, w ramach których w infrastrukturę zostanie zainwestowanie 67 mld złotych. – Wymiernym skutkiem jest poprawa przepustowości i zwiększenie możliwości wprowadzania kolejnych pociągów na tory. Efektem dla pasażerów będzie poprawa dostępności – uzupełnił Arnold Bersch.
O działaniach w zakresie innowacyjności mówił też Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity ds. Operacyjnych. – Działamy na kilku płaszczyznach: innowacyjności usług i innowacyjności produktu. W przypadku usług chodzi o zabezpieczenie pasażerom komfortu poprzez wprowadzanie nowych pojazdów nowego typu, który konsoliduje kilka serii w jedną, umożliwiając lepsze warunki podróżowania – wskazał Oniszczuk. Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o wagony COMBO, czyli wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których znajdzie się miejsce m.in. na przedziały dla rodziców z dziećmi, osób niepełnosprawnych, ale też bezpłatne wi-fi czy automaty z przekąskami. - Jeśli chodzi o inne elementy: podpisaliśmy ostatnio z PESĄ umowę dotyczącą lokomotywy dwusystemowej, elektryczno-spalinowej, dzięki której jeszcze ograniczymy czas przejazdu i zmniejszymy koszty utrzymania - podkreślił Członek Zarządu PKP Intercity ds. Operacyjnych.
Uczestnicy debaty odpowiedzieli te na pytania czytelników "Wprost", m.in. o wpływ innowacji na czas przejazdu między poszczególnymi miastami. – Oprócz standardowej prędkości, którą chcemy zapewnić, czyli 160 km/h na magistralach, 120 km/h na liniach pierwszorzędnych, po zapewnieniu systemu sterowania z możliwością wpływania na ruch pociągów, będziemy mogli wprowadzić prędkości powyżej 200 km/h, 250 km/h – zapowiedział Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak podkreślił, na zmniejszenie czasu podróży wpłynie też zwiększenie przepustowości. Podobne plany ma PKP Intercity, które rozważa zakup nowych pojazdów. – Najbardziej wymierny sukces, licząc w minutach, będziemy mieli na linii Warszawa-Lublin. Ten przejazd będzie trwał 90 minut – wskazał Arnold Bresch.
W dyskusji uczestniczyli: Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity ds. Operacyjnych, Mirosław Antonowicz, Członek Zarządu PKP S.A. oraz Arnold Bresch, Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Debatę moderował Jacek Pochłopień, redaktor naczelny tygodnika „Wprost”.
Partnerami konferencji RTMx Innowacje: Future Of Mobility były: PKO Bank Polski, Grupa Lotos, PAGED, Europa Systems, PKP Intercity, PERN oraz ENEA.