Obecnie praca zdalna jest regulowana poprzez ustawę covidową z dnia 4 czerwca 2020 r., czyli tzw. tarczę 4.0. Wprowadzone przepisy dają pracodawcy możliwość nakazania pracownikom pracy z domu. Ponadto przedsiębiorcy muszą sprawdzić, czy pracownik ma możliwości do pracy zdalnej, a także zapewnić środki i materiały konieczne do wykonywania tej formy pracy. Pracownik zaś jest zobowiązany do ewidencjonowania swojego czasu pracy, a także informowania na bieżąco swojego przełożonego, ile czasu zajmuje mu wykonywanie obowiązków służbowych. W praktyce wygląda to jednak różnie. Przepisy wprowadzone z tarczą 4.0 dają także szefowi możliwość odwołania pracownika z home office'u, jeżeli będzie w stanie zapewnić mu bezpieczny powrót do pracy w biurze.
Przepisy na stałe
Związki przedsiębiorców, ale także rząd, od początku pandemii wskazywali na konieczność uregulowania tej formy wykonywania obowiązków służbowych w Kodeksie Pracy. Obecnie obowiązujące przepisy kodeksu zawierają jedynie pojęcie telepracy, a to znacznie różni się od pracy zdalnej.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.