Z powodu skandalicznych zaniedbań w przygotowaniach, Polska może nie zdążyć przygotować infrastrukturę na EURO 2012 - wynika z najnowszego protokołu Najwyższej Izby Kontroli, do którego dotarł WPROST24.
Terminy realizacji poszczególnych etapów większości inwestycji są coraz bardziej opóźnione w stosunku do założeń - to główny wniosek, który nasuwa się po lekturze protokołu. Ministerstwu Infrastruktury, odpowiedzialnemu za przygotowania, kontrolerzy zarzucają m.in. brak aktualizacji poszczególnych planów finansowania inwestycji oraz nieefektowne działanie. Dla przykładu: Plan Budowy Dróg Krajowych przewidziany do końca roku 2008 został zrealizowany dopiero... z końcem 2009 roku. W 2009 r. planowano przygotowanie aktualizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012, jednak nie zostanie ona dokonana - czytamy w protokole. Z dokumentu wynika, że najbardziej istotne opóźnienia wystąpiły przy budowie dróg ekspresowych oznaczonych symbolem S. Dla przykładu: droga ekspresowa S5 na odcinku Nowe Marzy - Bydgoszcz zostanie oddana najwcześniej w 2013 roku, a więc rok po mistrzostwach. Wszystko z powodu przeciągających się formalności.
Podobnie źle wyglądają przygotowania infrastruktury kolejowej zwłaszcza dworców. W przypadku Dworca Zachodniego w chwili obecnej trwają negocjacje z inwestorem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak już na tym etapie wiadomo, iż nie zostanie on w pełni zmodernizowany przed rozpoczęciem Mistrzostw Euro 2012 - czytamy w protokole. Dla porównania stopień modernizacji dworca kolejowego w Poznaniu określono jako "krytyczny", bowiem do dziś nie udało się nawet rozstrzygnąć przetargu, który wyłoniłby firmę - wykonawcę robót.
Podobne opóźnienia występują przy rozbudowach lotnisk, modernizacji linii i trakcji kolejowych oraz przy dostosowywaniu obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z protokołu NIK wynika, że jeśli prace nadal będą postępować w tym tempie, Polska nie spełni wymagań narzuconych przez UEFA.
Podobnie źle wyglądają przygotowania infrastruktury kolejowej zwłaszcza dworców. W przypadku Dworca Zachodniego w chwili obecnej trwają negocjacje z inwestorem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak już na tym etapie wiadomo, iż nie zostanie on w pełni zmodernizowany przed rozpoczęciem Mistrzostw Euro 2012 - czytamy w protokole. Dla porównania stopień modernizacji dworca kolejowego w Poznaniu określono jako "krytyczny", bowiem do dziś nie udało się nawet rozstrzygnąć przetargu, który wyłoniłby firmę - wykonawcę robót.
Podobne opóźnienia występują przy rozbudowach lotnisk, modernizacji linii i trakcji kolejowych oraz przy dostosowywaniu obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z protokołu NIK wynika, że jeśli prace nadal będą postępować w tym tempie, Polska nie spełni wymagań narzuconych przez UEFA.