Polskie Stronnictwo Ludowe zapowiedziało gruntowną zmianę wizerunku. Ma w tym pomóc przede wszystkim odmłodzenie partii. – Chcemy zmienić sposób postrzegania PSL – nie tylko jako partii rolniczej, chłopskiej, ale partii ogólnopolskiej i uniwersalnej – powiedział w rozmowie z Wprost24 rzecznik sztabu wyborczego PSL Krzysztof Kosiński.
Maciej Kawiński Wprost24: Czy najnowszy spot PSL „Pozory mylą" (para zakochanych szybko idzie "za stodołę" - red.) to dobry sposób na przekonanie wyborców do głosowania na PSL?
Krzysztof Kosiński, rzecznik sztabu wyborczego PSL: Ten spot jest adresowany do młodych ludzi tak, aby zmienić nieco wizerunek PSL. Chcemy go przede wszystkim ocieplić. Chcemy przekonać młodych ludzi, że pozory mylą. W przypadku PSL istnieje pewien mocno zakorzeniony stereotyp i chcemy do przełamać. Chcemy przemawiać inaczej do mediów, do wyborców.
Odwoływanie się do seksualnych skojarzeń ma przekonać młodych ludzi?
Jeśli pan ma jakieś skojarzenia w tej dziedzinie, nic nie poradzę. Ja mam inne skojarzenia. Proszę sobie wyobrazić, że to jest po prostu historia nowoczesnego rolnika, który za stodołą ma kort tenisowy. Tak proszę do tego podchodzić.
Ideą tego spotu, a także pana działalności jest pokazanie PSL od innej strony. Jaki jest wizerunek Polskiego Stronnictwa Ludowego?
Ten wizerunek jest utrwalony w naszym programie wyborczym. Chcemy podkreślać, że PSL to przede wszystkim partia spokoju, umiaru i rozsądku. Chcemy ocieplić nasz wizerunek. W kampanii wyborczej chcemy kierować się pogoda ducha, iść z pogodą ducha i optymizmem. To nasz podstawowy cel. Nie chcemy agresji ani walki między partiami. Proszę posłuchać tej łagodnej muzyki w tle naszego spotu, która ma łagodzić obyczaje.
Kto jest pomysłodawcą spotu?
Spot jest inicjatywą młodych ludzi z PSL.
Proszę sprawdzić ostatni sondaż przeprowadzony wśród osób w grupie wiekowej od 18 do 24 lat. Mamy trzecie miejsce i 12 proc. poparcia wśród młodych ludzi. Wizerunek PSL w wyniku niewłaściwego przekazu medialnego jest często zamydlany. Najnowszy spot ma ukazać prawdziwy obraz PSL i przybliżyć go wyborcom oraz mediom. Chcemy także zmienić sposób postrzegania PSL – nie tylko jako partii rolniczej, chłopskiej, ale partii ogólnopolskiej i uniwersalnej. Okres partii reprezentujących wyłącznie jedno środowisko dawno mamy za sobą.
Obecnie wszystkie większe partie w Polsce próbują odmłodzić swój elektorat. Robią to SLD, PO oraz PiS. A teraz do tego grona dołączyło PSL.
Ale nie wszystkie partie robią to w ten sam sposób. Jedni swoją twórczość polityczną dla młodych przelewają na papier, tworząc różne ustawy i programy, inni – jak chociażby dziś się dowiedzieliśmy – będą umieszczać młodych za plecami Prezesa tylko po to, żeby ogrzali się w jego blasku. PSL jest partią otwartą na młodych ludzi.
I świadczy o tym pana przykład?
Tak, mam 23 lata i jestem rzecznikiem sztabu wyborczego PSL. Jest to realny dowód na to, że jeśli ktoś w młodym wieku angażuje się w działalność publiczną w ramach PSL, robi to całkowicie bezinteresownie, może spełnić swoje marzenia, może kształtować debatę publiczną, może zostać rzecznikiem.
Czy kandyduje pan w tych wyborach?
Nie, nie kandyduję.
Skoro PSL stawia na młodych, jaki jest pomysł waszej partii na rozwiązanie trudnej sytuacji młodych ludzi w Polsce?
Na konferencji prasowej premier Pawlak oraz minister Fedan przedstawiali pomysły rozwiązań wspierających aktywność zawodową młodych ludzi, w szczególności absolwentów. Chcemy skupić się zwłaszcza na zmianach w Funduszu Pracy. Chcemy skupić się także na młodzieży w wieku szkolnym. Chcemy zmienić regulacje dotyczące współfinansowania podręczników. Zajmiemy się także sprawą współfinansowania przez samorządy żywności w szkołach oraz promowania żywności zdrowej i ekologicznej. Mamy wiele, wiele pomysłów.
Krzysztof Kosiński, rzecznik sztabu wyborczego PSL: Ten spot jest adresowany do młodych ludzi tak, aby zmienić nieco wizerunek PSL. Chcemy go przede wszystkim ocieplić. Chcemy przekonać młodych ludzi, że pozory mylą. W przypadku PSL istnieje pewien mocno zakorzeniony stereotyp i chcemy do przełamać. Chcemy przemawiać inaczej do mediów, do wyborców.
Odwoływanie się do seksualnych skojarzeń ma przekonać młodych ludzi?
Jeśli pan ma jakieś skojarzenia w tej dziedzinie, nic nie poradzę. Ja mam inne skojarzenia. Proszę sobie wyobrazić, że to jest po prostu historia nowoczesnego rolnika, który za stodołą ma kort tenisowy. Tak proszę do tego podchodzić.
Ideą tego spotu, a także pana działalności jest pokazanie PSL od innej strony. Jaki jest wizerunek Polskiego Stronnictwa Ludowego?
Ten wizerunek jest utrwalony w naszym programie wyborczym. Chcemy podkreślać, że PSL to przede wszystkim partia spokoju, umiaru i rozsądku. Chcemy ocieplić nasz wizerunek. W kampanii wyborczej chcemy kierować się pogoda ducha, iść z pogodą ducha i optymizmem. To nasz podstawowy cel. Nie chcemy agresji ani walki między partiami. Proszę posłuchać tej łagodnej muzyki w tle naszego spotu, która ma łagodzić obyczaje.
Kto jest pomysłodawcą spotu?
Spot jest inicjatywą młodych ludzi z PSL.
Czy premier Pawlak lub zarząd partii zaakceptowali ten spot? Czy była to raczej samowolka?
Czy była to samowolka? Być może trochę (śmiech).
W spocie pojawia się hasło „ Nie wszystko jest takie, jak myślisz". Czy to znaczy, że młodzi ludzie źle odbierali do tej pory intencje PSL? Czy PSL ma wizerunek partii nienowoczesnej?Proszę sprawdzić ostatni sondaż przeprowadzony wśród osób w grupie wiekowej od 18 do 24 lat. Mamy trzecie miejsce i 12 proc. poparcia wśród młodych ludzi. Wizerunek PSL w wyniku niewłaściwego przekazu medialnego jest często zamydlany. Najnowszy spot ma ukazać prawdziwy obraz PSL i przybliżyć go wyborcom oraz mediom. Chcemy także zmienić sposób postrzegania PSL – nie tylko jako partii rolniczej, chłopskiej, ale partii ogólnopolskiej i uniwersalnej. Okres partii reprezentujących wyłącznie jedno środowisko dawno mamy za sobą.
Obecnie wszystkie większe partie w Polsce próbują odmłodzić swój elektorat. Robią to SLD, PO oraz PiS. A teraz do tego grona dołączyło PSL.
Ale nie wszystkie partie robią to w ten sam sposób. Jedni swoją twórczość polityczną dla młodych przelewają na papier, tworząc różne ustawy i programy, inni – jak chociażby dziś się dowiedzieliśmy – będą umieszczać młodych za plecami Prezesa tylko po to, żeby ogrzali się w jego blasku. PSL jest partią otwartą na młodych ludzi.
I świadczy o tym pana przykład?
Tak, mam 23 lata i jestem rzecznikiem sztabu wyborczego PSL. Jest to realny dowód na to, że jeśli ktoś w młodym wieku angażuje się w działalność publiczną w ramach PSL, robi to całkowicie bezinteresownie, może spełnić swoje marzenia, może kształtować debatę publiczną, może zostać rzecznikiem.
Czy kandyduje pan w tych wyborach?
Nie, nie kandyduję.
Skoro PSL stawia na młodych, jaki jest pomysł waszej partii na rozwiązanie trudnej sytuacji młodych ludzi w Polsce?
Na konferencji prasowej premier Pawlak oraz minister Fedan przedstawiali pomysły rozwiązań wspierających aktywność zawodową młodych ludzi, w szczególności absolwentów. Chcemy skupić się zwłaszcza na zmianach w Funduszu Pracy. Chcemy skupić się także na młodzieży w wieku szkolnym. Chcemy zmienić regulacje dotyczące współfinansowania podręczników. Zajmiemy się także sprawą współfinansowania przez samorządy żywności w szkołach oraz promowania żywności zdrowej i ekologicznej. Mamy wiele, wiele pomysłów.