Urodzinowa wystawa Piotra Uklańskiego w warszawskiej Zachęcie nosi tytuł „Czterdzieści i cztery”. Zapowiada urodziny artysty, który nie przestaje grać z publicznością.
O nowej ekspozycji pisze we "Wprost" Monika Kuc. Oczywiste jest, że tytuł ekspozycji nawiązuje nie tylko do wieku artysty (urodził się 15 grudnia 1968 roku), ale też do przepowiedni z „Dziadów”, głoszącej nadejście Mesjasza. Piotr Uklański od dawna wpisuje prowokację w swoją artystyczną strategię i gra na wieloznaczności skojarzeń. Jednocześnie wpisuje w swoje projekty krytycyzm i autoironię.
Co nie przeszkodziło, by przed 12 laty jego wystawa „Naziści” wywoła skandal. Daniel Olbrychski potraktował ją serio, wkraczając do Zachęty, by pociąć szablą swój filmowy wizerunek i kilka innych fotografii, przedstawiających znanych aktorów w rolach niemieckich oficerów z czasów II wojny światowej. A przecież Uklańskiemu chodziło o zwrócenie uwagi na manipulację zbiorową wyobraźnią.
Obecnie jedną z sal Zachęty artysta w całości poświęcił przypomnieniu tamtego tematu – tworząc instalację z połączonych swoich trzech wcześniejszych prac. „Nazistów” zamienił teraz w barwną tapetę, oklejającą wszystkie ściany. Na tym tle umieścił potężną sylwetkę białego orła w koronie ze styropianu. A podłogę zamienił w „Dance Floor", wykładając ją grubą warstwą szkła, pulsującego światłami w rytm muzyki. Krótko mówiąc, wykreował tym razem „narodową dyskotekę”.
Uklański uprawia sztukę różnorodną. Trudno go zakwalifikować do jednej kategorii – wciąż swobodnie porusza się między technikami i zmienia tematy; przechodzi od fotografii do rzeźby i ceramiki, od instalacji do performansu, od malarstwa do filmu. Wyboru prac na urodzinową wystawę dokonał sam. Wiele z nich pokazywana jest w Polsce po raz pierwszy, m.in fotografie z cyklu „Pornalikes”, stylizowane na wizerunki idoli popkultury. Jedna z hermafrodytycznych postaci przypomina Michaela Jacksona. Uklański po raz kolejny skłaniado refleksji nad granicami manipulacji. I to nie tylko w tworzeniu publicznego wizerunku celebrytów.
Piotr Uklański. Czterdzieści i cztery, Galeria Zachęta w Warszawie, od 11.12 do 17. 02
Cały materiał można przeczytać w najnowszym numerze tygodnika "Wprost", który od niedzielnego wieczora będzie dostępny w formie e-wydania.
Najnowsze wydanie tygodnika dostępne jest też na Facebooku.
Co nie przeszkodziło, by przed 12 laty jego wystawa „Naziści” wywoła skandal. Daniel Olbrychski potraktował ją serio, wkraczając do Zachęty, by pociąć szablą swój filmowy wizerunek i kilka innych fotografii, przedstawiających znanych aktorów w rolach niemieckich oficerów z czasów II wojny światowej. A przecież Uklańskiemu chodziło o zwrócenie uwagi na manipulację zbiorową wyobraźnią.
Obecnie jedną z sal Zachęty artysta w całości poświęcił przypomnieniu tamtego tematu – tworząc instalację z połączonych swoich trzech wcześniejszych prac. „Nazistów” zamienił teraz w barwną tapetę, oklejającą wszystkie ściany. Na tym tle umieścił potężną sylwetkę białego orła w koronie ze styropianu. A podłogę zamienił w „Dance Floor", wykładając ją grubą warstwą szkła, pulsującego światłami w rytm muzyki. Krótko mówiąc, wykreował tym razem „narodową dyskotekę”.
Uklański uprawia sztukę różnorodną. Trudno go zakwalifikować do jednej kategorii – wciąż swobodnie porusza się między technikami i zmienia tematy; przechodzi od fotografii do rzeźby i ceramiki, od instalacji do performansu, od malarstwa do filmu. Wyboru prac na urodzinową wystawę dokonał sam. Wiele z nich pokazywana jest w Polsce po raz pierwszy, m.in fotografie z cyklu „Pornalikes”, stylizowane na wizerunki idoli popkultury. Jedna z hermafrodytycznych postaci przypomina Michaela Jacksona. Uklański po raz kolejny skłaniado refleksji nad granicami manipulacji. I to nie tylko w tworzeniu publicznego wizerunku celebrytów.
Piotr Uklański. Czterdzieści i cztery, Galeria Zachęta w Warszawie, od 11.12 do 17. 02
Cały materiał można przeczytać w najnowszym numerze tygodnika "Wprost", który od niedzielnego wieczora będzie dostępny w formie e-wydania.
Najnowsze wydanie tygodnika dostępne jest też na Facebooku.