Bożonarodzeniowy budżet we wszystkich przebadanych krajach będzie wynosił średnio 408 euro. W tym roku krajami o najwyższych planowanych wydatkach są Dania, Hiszpania i Włochy.
„Zdecydowane pogorszenie nastrojów w stosunku do ubiegłego roku obserwowane jest wśród Belgów, co może być reakcją na tamtejszą niespokojną sytuację wewnętrzną. O pesymizmie możemy mówić również w przypadku Polaków oceniających sytuację gospodarczą. Różnica pomiędzy pozytywnymi i negatywnymi odpowiedziami wynosi minus 25 pkt proc.” – powiedziała dyrektor w dziale konsultingu Deloitte Magdalena Jończak, cytowana w komunikacie.
Gdzie kupimy prezenty?
W 2016 r. Polacy na prezenty przeznaczą ok. 44 proc. swojego bożonarodzeniowego budżetu (489 zł), a na jedzenie 46 proc. (512 zł). Na spotkania towarzyskie planują natomiast wydać 120 zł.
Raport wykazał, że 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty Polacy zostawią w tym roku w sklepach internetowych. „To drugi najwyższy wynik spośród badanych krajów. Wyższy odsetek, bo aż 48 proc. uzyskały jedynie Niemcy. To oznacza, że każdy z nas średnio za prezenty zakupione w sieci zapłaci 42 euro” – powiedział dyrektor w Deloitte Digital Wojciech Górniak, cytowany w komunikacie.
Polska jest jedynym spośród badanych krajów, gdzie zarówno online, jak i w sklepach tradycyjnych wydatki na prezenty będą wyższe niż przed rokiem. Wzrost deklarowanych środków na ten cel wynosi 4,3 proc. Polacy planują jako prezenty kupować przede wszystkim kosmetyki i perfumy, słodycze oraz książki.
Co kupujemy?
„Nowością w zestawieniu dziesięciu najpopularniejszych upominków w Polsce jest odzież sportowa, która zanotowała awans aż o jedenaście miejsc, co może być spowodowane rosnącą aktywnością fizyczną Polaków. Na czwartą pozycję awansowały pieniądze, wskazywane w poprzednich latach jako bardzo pożądane prezenty” – powiedział dyrektor w dziale konsultingu Deloitte Mariusz Chmurzyński cytowany w komunikacie. Wśród prezentów kupowanych nastolatkom dominują słodycze, a największy awans w tym zestawieniu odnotowała również odzież sportowa.
19. edycja raportu Deloitte „Zakupy Świąteczne 2016” powstała na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 6 500 osób w przedziale wiekowym 18-65 lat w 9 krajach Europy.