Każdy z nas pewnie choć raz spotkał się z teorią, że nasze dzieciństwo ma ogromny wpływ na to jakie jest nasze dorosłe życie. Jednak długo nie zdawaliśmy sobie sprawy z tego, do jakiego stopnia. Dopiero w latach 60. XX wieku John Bowlby postawił tezę, że więź z pierwszym opiekunem (najczęściej matką) ma kluczowe znaczenie dla sposobu, w jaki będziemy budować relacje w przyszłości. W tym relacje miłosne.
Więzi te nazwano stylami przywiązania.
Jesteśmy stworzeni do budowania więzi z innymi. Tak zbudowany jest nasz mózg – kiedy czujemy się odrzuceni reagujemy paniką (aktywują się wtedy w mózgu odpowiadające za to obszary). W zależności od tego czy w bardzo wczesnym okresie życia otrzymywaliśmy (lub nie) od pierwszego opiekuna poczucie bezpieczeństwa, dostępności i bliskości, tak ukształtują się trzy główne style przywiązania: bezpieczny, lękowy i unikowy.
Sprawdź, jak się przywiązujesz. Rozwiąż test.Dlaczego w ogóle warto zastanawiać się nad tym, jakim jest się „stylem” i jakie to ma znaczenie? Ma ogromne. Tak naprawdę to w dużej mierze jakość naszego życia miłosnego zależeć może właśnie od naszego stylu przywiązania.
Warto odkryć np. jak (nieświadomie) przez nasz styl reagujemy na odrzucenie, jak zachowujemy się w sytuacji, gdy czegoś potrzebujemy (a partner nie jest na to otwarty), jak reagujemy w sytuacji konfliktu, a jak zachowujemy się gdy w związku robi się zbyt intymnie i blisko. Bardzo wiele rzeczy stanie się zrozumiałych, gdy poznamy swój styl, a zwłaszcza dużym odkryciem może być zrozumienie dlaczego ciągle, jak magnez, wybieramy takich samych partnerów.
Czytaj też:
Jak zatrzymać szczęście na dłużej? Trzy sprawdzone sposoby
O tym jak ważne jest zrozumienie swojego stylu przywiązania przekonała się na przykład jedna z moich pacjentek.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.