„Po raz pierwszy widzimy taki układ”. Niesamowite odkrycie naukowców

Asteroidy w kosmosie
Asteroidy w kosmosie Źródło: Shutterstock
Zgodnie z najnowszymi badaniami, księżyce mogą krążyć wokół asteroid. Naukowcy zwracają uwagę na jedną z nich, której towarzyszy coś wyjątkowego.

Badacze wykorzystali sondę kosmiczną NASA „Lucy” do odkrycia podzielonego księżyca krążącego wokół asteroidy Dinkinesh.

„Po raz pierwszy widzimy taki układ” – powiedział planetolog i współautor Stefano Mottola z Niemieckiego Centrum Aerokosmicznego (DLR) w Berlinie.

To pierwsze tego typu odkrycie

Księżyc składa się z dwóch części, które pozostają razem ze względu na swoje przyciąganie grawitacyjne. Krążą razem wokół asteroidy. „Przyciąganie jest bardzo słabe, ale wystarczające, aby utrzymać obie części razem” – stwierdził Mottola. To pierwsze tego typu odkrycie.

Dwa księżyce mają średnice 210 i 230 metrów. Okrążają Dinkinesh w ciągu około 52,5 godzin w odległości 3,1 kilometra.

Księżyce powstały z... asteroidy

Nie wiadomo jeszcze, jak dokładnie powstał podwójny księżyc.

Badacze zakładają jednak, że materiał, z którego się składają, pochodzi z asteroidy. Dinkinesh lata wokół Słońca w głównym pasie asteroid pomiędzy Marsem a Jowiszem. Podczas przelotu „Lucy” znajdowała się około 470 milionów kilometrów od Ziemi. To trzy razy więcej niż odległość od Słońca do Ziemi.

Podobnie jak Dinkinesh (bajeczny), podwójny księżyc otrzymał amharską nazwę: Selam (pokój).

Kosmiczny rekordzista. Spędził kilka lat poza Ziemią