Lizanie lodów w podstawie programowej? Naukowcy apelują o zmiany

Lizanie lodów w podstawie programowej? Naukowcy apelują o zmiany

Lody na patyku, zdjęcie ilustracyjne
Lody na patyku, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock
Jak twierdzą badacze z Królewskiego Towarzystwa Chemicznego, lizanie lodów na patyku powinno zostać dołączone do podstawy programowej w angielskich szkołach podstawowych. Argumentacja zaskakuje.

Nie tylko pysznie smakują, ale mogą także uczyć. Jak podkreślają angielscy naukowcy, dzięki mrożonym przysmakom na patyku dzieci mogą uczyć się ważnych pojęć naukowych, takich jak ogrzewanie, chłodzenie i wpływ temperatury na ciało człowieka.

Wydane nowe zalecenia dla uczniów szkół podstawowych zakładają, że dzieci powinny móc uczyć się wyrabiania ciasta, kopania ziemi i sadzenia warzyw w ramach wczesnej edukacji. Określono to jako „niezbędne umiejętności” – są propozycją wielu zmian w programie nauczania przedmiotów ścisłych dla dzieci w wieku od 3 do 11 lat.

Królewskie Towarzystwo Chemii, Instytut Fizyki, Królewskie Towarzystwo Biologii i Stowarzyszenie Edukacji Naukowej twierdzą, że reformy pomogą zmniejszyć nierówności w nauczaniu przedmiotów ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM), a także umożliwią nauczanie podstawowych koncepcji naukowych, które każde dziecko powinno zrozumieć.

Lody jako pomoc naukowa

Aylin Ozkan, nauczycielka i specjalistka ds. polityki edukacyjnej w Królewskim Towarzystwie Chemii, wyjaśniła, jak w tym temacie ważne jest jedzenie lodów. – Jednym z zaleceń związanych z chemią jest, aby w wieku 11 lat wszystkie dzieci zaczęły rozumieć, jak działa temperatura – powiedziała. – Jaki lepszy rekwizyt może pomóc nauczycielowi to wyjaśnić niż lody na patyku? Takie doświadczenia promują naukę na poziomie osobistym, więc uważamy, że powinny być częścią programu nauczania – dodała.

Fizycy z kolei chcą nie tylko uczynić ich przedmiot bardziej przystępnym, ale też uwzględnić w ich lekcjach światło i muzykę. Biolodzy natomiast chcieliby, aby dzieci uprawiały warzywa w szkołach i uczyły się na swoich lekcjach o recyklingu.

– Dzięki przebywaniu w zielonych przestrzeniach, uprawianiu warzyw w szkole i odwiedzaniu lokalnego centrum ogrodniczego dzieci mogą doświadczyć cyklów życia organizmów żywych i uczestniczyć w podejmowaniu zdrowych i zrównoważonych wyborów – powiedziała Lauren McLeod, szefowa polityki edukacyjnej Królewskiego Towarzystwa Biologicznego. – Nie wszystkie dzieci mają dostęp do ogrodu, dlatego chcemy, aby uczniowie poznawali otaczający ich świat. Jednocześnie umożliwilibyśmy nauczycielom włączanie nauki do codziennych czynności – podkreśliła

Nauczyciele są na tak

Nauczyciele przyjęli propozycje z zadowoleniem. – Każda inicjatywa promująca naukę praktyczną powinna być wspierana, a jest to szczególnie ważne w przypadku przedmiotów ścisłych – powiedział Matt Jones, współdyrektor szkół podstawowych St Jude's, St Peter's i Peter Hills Church of England w południowym Londynie.

– Wyjaśnianie pojęć naukowych poprzez odwoływanie się do codziennych doświadczeń, takich jak topienie się lodów na patyku, pomoże uczniom lepiej zrozumieć rzeczywistość. To, co zaobserwowaliby, miałoby bezpośredni związek z ich własnym życiem – zaznaczył.

Czytaj też:
Sposób na meduzy. Zjedz je, skoro nie możesz ich pokonać
Czytaj też:
A po podpaleniu jeździł na lody. 27-latka czekają gorzkie konsekwencje

Opracowała:
Źródło: The Guardian