Poinformował o tym w poniedziałek w komunikacie prasowym rzecznik czeskiego rządu, precyzując, że "czeskie przewodnictwo wolałoby, by instalacja pozostała w Brukseli tak jak to wstępnie planowano", czyli do końca czerwca.
"Jednakże przewodnictwo szanuje wolność artystyczną i życzenie autora, by usunąć wystawę" - napisano w komunikacie. Koszty usunięcia ekspozycji poniesie jej autor. Czerny sam poinformował o zamiarze usunięcia wystawy tuż po przegłosowanym wotum nieufności dla rządu Mirka Topolnaka, na znak protestu przeciwko nowemu rządowi Jana Fischera, w którym znaleźli się byli komuniści.
Mieszcząca się w głównej siedzibie Rady UE wystawa "Entropa - Stereotypy są barierami do zburzenia" od momentu jej instalacji w pierwszych dniach stycznia wzbudzała ogromne kontrowersje i zainteresowanie odwiedzających. Po proteście Bułgarii, przedstawionej na wystawie jako turecka toaleta, dzieło Czernego zostało nawet częściowo ocenzurowane. Część dotyczącą Bułgarii zakryto czarną tkaniną, czyniąc całą wystawę jeszcze bardziej intrygującą.
Wystawa okazała się mistyfikacją. Dopiero po jej rozstawieniu rząd w Pradze dowiedział się bowiem, że nie jest dziełem 27 twórców, przedstawiających w karykaturalny sposób swoje własne kraje członkowskie, ale jednego człowieka, Czernego właśnie.
Najbardziej spektakularnie zaprezentowano Włochy. Na mapie tego kraju, przedstawionej jako boisko do piłki nożnej, znajdują się piłkarze ubrani oczywiście w niebieskie narodowe stroje włoskiej ekipy, którzy wykonują onanistyczne ruchy.
Polska, jak dostrzegli czujni fotoreporterzy, pokryta jest kartofliskiem. Dotycząca jej instalacja nawiązuje do historycznego zdjęcia z 1945 roku, przedstawiającego zatknięcie przez amerykańskich żołnierzy flagi USA po zdobyciu japońskiej wyspy Iwo Jima. W pracy zamiast żołnierzy widać jednak ubrane w habity postacie, które wbijają w ziemię tęczową flagę, będącą symbolem homoseksualistów.
Portret Niemiec przedstawia ten kraj pokryty siecią autostrad, które układają się w kształt zadziwiająco podobny do swastyki. Po ożywieniu wystawy, po autostradzie zaczęły jeździć samochody. Francja pokazana została jako kraj wiecznie strajkujący; Holandia - jako kraj tonący w morzu, gdzie nad taflą wody wznoszą się jedynie meczety.
pap, keb