Impreza odbędzie się na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie i potrwa dwa dni - poinformowali organizatorzy w środę na konferencji prasowej. Promocja województwa w Warszawie jest częścią dużego projektu promocyjnego sfinansowanego z funduszy unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Koszt całego projektu, obejmującego działania promocyjne w latach 2010-2012, to ponad 3 mln zł.
Jak powiedział podczas konferencji marszałek województwa Jarosław Dworzański, hasło kampanii "Podlaskie bogactwo różnorodności" nawiązuje do kolorytu, różnorodności kulturowej, religijnej i narodowościowej regionu. Impreza ma przybliżyć mieszkańcom Warszawy bogatą kulturę i tradycję województwa.
Na piątek zaplanowano dyskusję na temat regionu, jego kultury i mniejszości narodowych, współtworzących społeczność województwa. Wezmą w niej udział, związani z regionem ludzie kultury: malarz i rzeźbiarz Andrzej Strumiłło, malarz, autor obecnego logo województwa (żubra z kolorowych pikseli) Leon Tarasewicz oraz twórca fundacji "Pogranicze" Krzysztof Czyżewski.
Czyżewski powiedział dziennikarzom, że częścią debaty będzie rozmowa o tym jak można korzystać z wielokulturowości regionu, a także jak traktować wielokulturowość, aby była ona siłą, a nie ciężarem.
"Chciałbym, aby wielokulturowość stała się tematem, który możemy sami zgłębiać, ale też eksportować na zewnątrz: w Polskę i w świat" - powiedział Czyżewski. Dodał, że dzięki temu województwo bierze udział w ważnej debacie w świecie - jak ludzie różniący się od siebie, będą potrafili żyć razem. "To nie tylko odwołanie do dziedzictwa, czyli eksploracja pamięci i tego co było, ale też do aktualnych spraw różnych narodowości" - dodał.
Na sobotę przewidziano koncerty zespołów z regionu, m.in. Czeremszyny czy Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego, występy białostockich DJ-ów, pokazy tańca nowoczesnego. Pokazany zostanie także slideshow znanego fotografika podlaskiej przyrody Wiktora Wołkowa, czy projekcje najciekawszych filmów z Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych "żubrOFFka".
Czyżewski powiedział, że prezentacja różnych przedsięwzięć promujących region jest bardzo ważna. "Naszą siłą jest to, że znajdujemy język do tego, żeby o tradycji mówić w nowoczesny sposób. Nie pokazujemy się tylko jako skansen z bogatymi regionalnymi tradycjami z przeszłości, ale mamy też nowoczesny język sztuki, muzyki, teatru, refleksji, aby o regionie mówić" - dodał.PAP, pp