Jak poinformowała spółka, Żuraw Grove GTK 1100, to w uproszczeniu dwa teleskopowe żurawie postawione jeden na drugim, połączone i usztywnione hydraulicznym systemem odciągów montowanych do głowicy wieży i podpór żurawia. W porównaniu z tradycyjnymi żurawiami, konstrukcja GTK 1100 jest w pełni innowacyjna; cechuje ją wysoka mobilność i możliwość pracy na niewielkiej powierzchni operacyjnej.
Właścicielem żurawia jest spółka Viatron, która w celu zapewnienia kompleksowej usługi związanej z montażem turbin wiatrowych zawiązała konsorcjum Gdynia Wind Solution. Tworzą go Gdyński Terminal Kontenerowy, Morska Agencja Gdynia, Portowy Zakład Techniczny i spółka Viatron. Dźwig kosztuje ponad 30 mln zł. 60 proc. tej kwoty stanowi dotacja z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, wdrażanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Rzecznik prasowy Morskiego Terminalu Masowego Gdynia Adam Schmidt poinformował, że według dostępnych informacji, trzy takie dźwigi wykorzystywane są w Niemczech i po jednym w Hiszpanii, w Chinach i RPA. Żuraw został wyprodukowany w Niemczech. Spółka Viatron jest jedną ze spółek polskiej grupy kapitałowej, giełdowego funduszu BBI Zeneris NFI SA; została założona dla potrzeb sektora energetyki wiatrowej. Przedmiotem działalności spółki jest instalacja turbin wiatrowych: usługi dźwigowe w połączeniu z usługami montażowymi. Obszar działania to północna Polska i Szwecja.
zew, PAP