Chęć zrobienia czegoś dobrego, czegoś dla innych to główny powód angażowania się przez respondentów w działalność dobroczynną - wskazuje go 46 proc. ankietowanych. Natomiast 37 proc. badanych pomagających innym ludziom twierdzi, że robi to ze względu na szczytny cel pomocy. Ważną rolę motywującą do podejmowania działań dobroczynnych odgrywają uczucia: emocje takie jak współczucie, litość czy impuls skłaniają do zaangażowania w działania na rzecz potrzebujących 30 proc. osób, a satysfakcja z udzielenia pomocy okazuje się decydującym czynnikiem w przypadku 24 proc. pomagających innym Polaków.
Zaangażowanie w działalność dobroczynną na rzecz innych ludzi wzrasta wraz z wykształceniem: aktywność taką podejmuje 34 proc. badanych z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym, 43 proc. respondentów z wykształceniem średnim i 55 proc. absolwentów wyższych uczelni. Angażujący się w działalność dobroczynną mężczyźni częściej niż kobiety wybierają udzielanie wsparcia organizacjom dobroczynnym lub stowarzyszeniom pomagającym potrzebującym (71 proc. mężczyzn i 55 proc. kobiet), z kolei kobiety częściej wolą bezpośrednią pomoc konkretnym osobom (46 proc. w porównaniu z 34 proc. wśród mężczyzn).
PAP, arb