Mediom publicznym ufa 42 proc. odbiorców, w tym 9 proc. deklaruje, że jest to zaufanie pełne. Neutralny stosunek do TVP i Polskiego Radia wyraża 44 proc. badanych, a 15 proc. ma wobec nich zaufanie niskie bądź wyraża jego zupełny brak. Znacząca większość badanych (74 proc.) deklaruje zaufanie do Polskiego Radia. Brak ufności wobec tej instytucji wyraża 8 proc. badanych. 18 proc. deklaruje umiarkowane zaufanie do Polskiego Radia.
Jeszcze wyższy poziom zaufania do Polskiego Radia wynika z badań postaw wobec poszczególnych anten. Radiowej Jedynce ufa 81 proc. badanych (12 proc. ma do niej stosunek neutralny, a 7 proc. wyraża brak zaufania), Trójce ufa 80 proc. respondentów (po 10 proc. - stosunek neutralny i brak zaufania).
Zdecydowana większość słuchaczy (68 proc.) wyraża też zadowolenie z oferty Polskiego Radia, w tym 21 proc. to słuchacze "w pełni zadowoleni". Umiarkowaną satysfakcję z oferty publicznej radiofonii deklaruje 27 proc. respondentów, a 5 proc. badanych jest zupełnie lub raczej niezadowolonych. Z kolei oferta TVP jest satysfakcjonująca dla 63 proc. widzów, w tym 28 proc. "w pełni". Umiarkowaną satysfakcję z programu publicznej telewizji deklaruje 28 proc. badanych, a brak zadowolenia 8 proc.
Wśród anten TVP największym zaufaniem cieszy się kanał informacyjny TVP Info (ufa mu 70 proc. badanych, 22 proc. ma stosunek neutralny, a 8 proc. wyraża brak zaufania do tego kanału). TVP2 ufa 59 proc. respondentów (26 proc. - stosunek neutralny, 15 proc. - brak zaufania), a TVP1 54 proc. widzów (32 proc. - stosunek neutralny, 14 proc. - brak zaufania).
W badaniu pytano także, czy potrzebne są publiczne rozgłośnie regionalne. Trzy czwarte ankietowanych deklaruje, że działalność rozgłośni regionalnych jest dla nich ważna. 10 proc. respondentów uznało działanie regionalnych rozgłośni radiowych za nieważne, a 17 proc. za umiarkowanie istotne. Regionalne, publiczne rozgłośnie radiowe cieszą się 66-proc. zaufaniem, podczas gdy brak zaufania wobec nich deklaruje 10 proc. badanych. 24 proc. respondentów umiarkowanie ufa tym mediom.
Na pytanie, z czego powinny być finansowane publiczne radio i telewizja, największy odsetek badanych opowiedział się za utrzymywaniem mediów publicznych ze środków pochodzących od obywateli (64 proc.). W tym 34 proc. chce, by utrzymać obecny model - z abonamentu, a 26 proc. chce finansowania z budżetu państwa i zniesienia abonamentu. 36 proc. badanych uważa, że media publiczne powinny finansować się same np. poprzez reklamę.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 3-9 stycznia 2011 r. na ogólnopolskiej, losowej, reprezentatywnej liczbie 1072 mieszkańców Polski, powyżej 16. roku życia. Badanie przeprowadzono metodą wywiadu telefonicznego, prowadzonego wśród abonentów sieci stacjonarnych i komórkowych, oglądających telewizję i/lub słuchających radia.
zew, PAP