Liga hiszpańska zarabia najwięcej na gadżetach

Liga hiszpańska zarabia najwięcej na gadżetach

Dodano:   /  Zmieniono: 
Hiszpańska Primera Division pod względem marketingu i reklamy bije na głowę pozostałe czołowe ligi europejskie. Sprzedaż klubowych gadżetów ekip z Hiszpanii głównie dzięki dwóm potęgom, Realowi Madryt i Barcelonie, sięgnęła w minionym sezonie 190 mln euro.
Osiemdziesiąt procent wymienionej kwoty przypada właśnie na "Królewskich" i "Dumę Katalonii" - wynika z badań marketingowych. Obydwa zespoły mają fanów nie tylko w Hiszpanii, czy Europie, ale i tak odległych częściach świata jak Singapur i Argentyna. Kibice z tych rejonów klubowe pamiątki nabywają przede wszystkim przez internet.

Na drugiej pozycji w rankingu uplasowała się angielska Premier League - 168 milionów euro ze sprzedaży gadżetów (tu sumy rozkładają się równomiernie na  wszystkie zespoły), a na trzecim miejscu podium znalazła się niemiecka Bundesliga - 130 milionów euro.

Te trzy dystansują dwie kolejne - włoską Serię A (77 milionów) i francuską Ligue 1 (67 milionów). Stale rosnący zysk ze sprzedaży pamiątek klubowych wszystkich rozgrywek w sezonie 2009/2010 to 631 milionów euro.

Wzrosła także sprzedaż koszulek klubowych - w krajach z pięciu najlepszych lig oraz w Polsce, Holandii, Turcji, Rosji i na Ukrainie sprzedano 13,7 milionów t-shirtów.

Dziesiątkę klubowych liderów marketingu otwiera Real Madryt, tuż za nim jest FC Barcelona, a następnie FC Liverpool, Bayern Monachium, Olympique Marsylia, Manchester United, AC Milan, Inter Mediolan, Olympique Lyon i  Fenerbahce Stambuł.

pap, ps