Miejskie Zakłady Autobusowe finalizują umowę na dostawę 168 nowoczesnych pojazdów. Pierwsze z nich mają wyjechać na stołeczne ulice w listopadzie - poinformował warszawski urząd miasta. Wartość kontraktu wynosi ponad 216 mln zł. Autobusy będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację. Do 2012 r. na ulicach Warszawy ma pojawić się 20 krótkich, 10-metrowych Solbusów, 36 Solarisów o długości 12 metrów oraz 112 18-metrowych przegubowców tej samej firmy. Wśród największych autobusów znajdą się cztery pojazdy hybrydowe, napędzane zarówno olejem napędowym, jak i energią elektryczną.
Autobusy mają być wyposażone w system monitoringu wewnętrznego. Mają być także przyjazne dla niepełnosprawnych - oprócz niskich podłóg będą posiadały przyciski z napisami w języku Braille'a, ułatwiające podróżowanie osobom niewidomym. Ratusz podkreśla, że warszawiacy jako pierwsi w kraju będą mogli korzystać z najnowszej generacji autobusów hybrydowych marki Solaris. Zastosowanie dodatkowego napędu elektrycznego ma pozwolić na zmniejszenie spalania paliwa o ponad 20 proc. W znaczący sposób ma spaść też emisja spalin do atmosfery. Silnik elektryczny, w który mają być wyposażone pojazdy, będzie wykorzystywał do swego napędu energię odzyskiwaną podczas hamowania autobusu.
Stołeczny urząd miasta informuje, że dzięki nowym autobusom możliwe będzie zapewnienie właściwego standardu obsługi pasażerów w rejonach, gdzie jeszcze kursują jednostki starszych typów, które, w miarę dostaw nowych pojazdów, będą sukcesywnie wycofywane.
W tym roku ze stołecznych ulic zniknie ponad 200 autobusów najstarszej generacji - ikarusów, neoplanów i jelczy. Nowe pojazdy dołączą do zakupionych niedawno 128 nowych MAN-ów i Solarisów.PAP, arb