Z badań EU Kids Online II (przeprowadzonych w 2010 r. w 25 krajach europejskich, wśród ponad 23 tys. dzieci i ich rodziców) wynika, że większość rodziców nie jest świadoma tego, co robią ich dzieci online. - Zdarza się, że rodzice mają wiedzę dotyczącą zagrożeń w internecie, ale nie odnoszą ich do swojego dziecka. Nie dowierzają, że mogło się zaangażować w relację z osobą poznaną w sieci. Tymczasem świadomość tego, że każde dziecko popełnia błędy, pozwala w porę zapobiec problemom, np. przez rozmowę czy ustalenie konkretnych zasad korzystania z sieci - dodaje Wojtas.
Specjaliści z Helpline.org.pl radzą, aby w czasie wakacji starać się tak organizaować dziecku czasu, by komputer nie był jego jedyną rozrywką: poświęcić więcej czasu na wspólne aktywności, czy - jeśli jest taka możliwość - skorzystać z oferty przygotowanej w ramach akcji „Lato w mieście". Zachęcają, aby rozmawiać z dzieckiem o tym, co robi w sieci, pytać, jakie strony odwiedza, co interesującego ostatnio robiło online, polecać mu bezpieczne strony, a także rozmawiać o zagrożeniach. Konsultacji z Helpline.org.pl przekonują, że warto tłumaczyć dziecku, co to jest cyberprzemoc, jakie treści mogą być szkodliwe, uświadamiać, że osoba poznana w sieci nie musi być tym, za kogo się podaje.
Trzeba ustalić także zasady bezpieczeństwa: wytłumaczyć, że nie można podawać informacji o sobie (imienia, wieku, adresu, zdjęć, czy terminu wyjazdu na wakacje), że nie wolno umawiać się z osobami poznanymi w sieci bez wiedzy rodziców, pokazać, co powinno zrobić, gdy zdarzy się coś niepokojącego, zapoznać z zasadami "netykiety", a także ustalić, ile czasu o może spędzać podczas wakacji w internecie. Jeżeli dziecko korzysta z portali społecznościowych, rodzic powinien pomóc mu stworzyć bezpieczny profil i nauczyć je, jak chronić swoją prywatność.
Specjaliści radzą, by odpowiednio zabezpieczyć komputer: dbać o regularne aktualizacje programów, dobry program antywirusowy i zaporę sieciową (program typu firewall), a także nauczyć dziecko korzystać z filtrów antyspamowych w poczcie elektronicznej. Ich zdaniem warto stosować oprogramowanie filtrujące i korzystać z programów ochrony rodzicielskiej, co pozwala chronić dziecko nie tylko przed nielegalnymi treściami (jak niezabezpieczona pornografia czy treści rasistowskie), ale ograniczyć także dostęp do szkodliwych materiałów, np. promujących agresję czy niezdrowy styl życia.
Helpline.org.pl to projekt, który FDN prowadzi od 2007 r. w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet w Polsce. Konsultanci Helpline.org.pl udzielają pomocy młodym internautom, rodzicom i profesjonalistom przypadkach zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu oraz telefonów komórkowych przez dzieci i młodzież. Można się z nimi skontaktować telefonicznie: 800 100 100 (połączenie bezpłatne), mailowo: [email protected], za pomocą chatu oraz przez zadanie pytania na stronie www.helpline.org.pl.
zew, PAP