Rozbierają Łódź Fabryczną

Rozbierają Łódź Fabryczną

Dodano:   /  Zmieniono: 
W grudniu mają się rozpocząć roboty rozbiórkowe na terenie zamkniętego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. W miejscu, gdzie powstanie wykop pod budowę podziemnego dworca i węzła komunikacyjnego, ruszą badania geologiczne.

Rrzeczniczka budowy Katarzyna Rumowska poinformowała, że na terenie dworca Łódź Fabryczna trwają prace przygotowawcze do robót rozbiórkowych, których rozpoczęcie planowane jest w pierwszych tygodniach grudnia. W pierwszej kolejności rozebrane mają być obiekty należące do dawnego zaplecza pracowników PKP, budynki gospodarcze, a także byłe kioski i punkty sprzedaży biletów autobusowych. Budynek dworca zostanie rozebrany po wykonaniu ekspertyzy dotyczącej jego stanu, w konsultacji z konserwatorem zabytków, a także po uzyskaniu pozwolenia na rozbiórkę.

Według przedstawicieli konsorcjum, trwają także prace przygotowawcze do rozbiórki trakcji energetycznych. W kolejnym etapie -  po uzyskaniu zezwolenia - rozpocznie się demontaż torów kolejowych. Do  rozebrania jest ok. 14 km trakcji i torów. W grudniu rozpoczną się też badania geologiczne na terenie przyszłego wykopu. W związku z tym w obrębie placu budowy konieczna będzie, ze względu na kolizje z prowadzonymi robotami, wycinka drzew i krzewów. - Wykonawca czeka na urzędowe pozwolenie na wycinkę. Badania geologiczne będą trwać około trzech, czterech miesięcy - wyjaśniła Rumowska.

Budowa podziemnego dworca to jedna z największych inwestycji kolejowych w Unii Europejskiej. Osiem torów i cztery perony dworcowe znajdą się 16,5 m pod ziemią, zaś 10,5 m nad nimi ma przebiegać sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Powstaną nowe przystanki i trasy tramwajowe, a w północnej części dworca znajdą się przystanki przesiadkowe autobusów miejskich, regionalnych i  dalekobieżnych. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Torpol, Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor" oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w  Mińsku Mazowieckim. Otwarcie nowego dworca i węzła komunikacyjnego planowane jest na 2015 rok. Inwestycja współfinansowana przez UE ma kosztować ponad 1,75 mld zł. Projekt przewiduje także w przyszłości powstanie dwóch tuneli pod Łodzią - jednego dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i  aglomeracyjnego, oraz drugiego dla kolei dużych prędkości na trasie Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław.

PAP, arb