Olsztyński ratusz zamówił analizę dotyczącą parkingów w strefie płatnego parkowania, by wiedzieć, gdzie należałoby zbudować nowe i jak zmodernizować te już istniejące. - Taki raport będzie nam potrzebny przez kilka lat nie tylko do prowadzenia czy planowania konkretnych inwestycji, ale także do opracowywania strategii rozwoju poszczególnych kwartałów miasta. Te informacje będą też przydatne przy obrocie nieruchomościami – powiedziała wiceprezydent Olsztyna Halina Zaborowska-Boruch.
Z opracowania wynika, że w obejmującej centrum Olsztyna strefie płatnego parkowania należałoby zbudować dziesięć parkingów – niektóre wymagałyby budowy od podstaw, inne mniejszej lub większej modernizacji. Zbudować należałoby parking przy ul. Partyzantów, która łączy centrum z dworcami PKS i PKP. Zaproponowano, by plac postojowy zbudować w miejscu, w którym obecnie znajduje się 27 garaży. Po ich wyburzeniu i wyrównaniu nawierzchni (koszty prac szacowane są na ponad 1,2 mln zł) powstałoby 56 miejsc parkingowych. Z analizy finansowej wynika, że inwestycja zwróciłaby się po 15 latach. Budowę nowego, trzykondygnacyjnego, podziemnego parkingu na 339 aut zaproponowano także w sąsiedztwie Starego Miasta przy ul. Nowowiejskiego. Ponieważ we wskazanym terenie są niekorzystne warunki budowlane, które wymagają m.in. posadowienia fundamentów na palach, koszt realizacji tej inwestycji oszacowano na ponad 38 mln zł, a koszt wybudowania jednego miejsca parkingowego to ponad 100 tys. zł. Inwestycja miałaby się zwrócić po 25 latach.
Największych nakładów, bo blisko 43 mln zł, wymagałaby budowa pięciokondygnacyjnego parkingu przy domu handlowym na ul. Kościuszki. Obecnie mieści się tam popularny wśród mieszkańców parking o nieutwardzonej nawierzchni. Zdaniem autorów opracowania, w tym miejscu należałoby zbudować parking o pięciu kondygnacjach – dwóch podziemnych i trzech naziemnych, łącznie na blisko 470 miejsc postojowych, a koszt wybudowania jednego miejsca wyniósłby ok. 90 tys. zł. Gdyby ratusz nie zgodził się na tak kosztowną inwestycję, zaproponowano w tym miejscu parking podziemny na 132 miejsca, za 21 mln zł. Wykonawca analizy zaznaczył, że ponieważ na ul. Kościuszki ma zostać zbudowana w najbliższych latach linia tramwajowa, prowadząca na dworzec, parkowanie na chodniku i przy ulicy będzie w tym miejscu niemożliwe.
Jako parking, który należałoby zmodernizować, autorzy analizy wskazali m.in. plac przy ratuszu, na którym stawiają teraz auta urzędnicy. Zasugerowano, by w tym miejscu za ok. 15 mln zł zbudować dostępny dla ogółu mieszkańców parking trzypiętrowy. Analiza dotycząca budowy parkingów kosztowała olsztyński ratusz 244 tys. zł.
eb, pap