Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin to pierwsze w Polsce lotnisko stworzone dla tzw. przewoźników niskokosztowych. Jako pierwszy ma z niego wystartować 16 lipca z pasażerami samolot irlandzkiej linii Ryanair. Drugą linią operującą z tego lotniska będzie Wizz Air - od 18 lipca. Port rozmawia także z innymi przewoźnikami, w tym m.in. liniami czarterowymi.
Lotnisko otwarte dla wszystkich
Podczas dnia otwartego przyszli pasażerowie i wszyscy chętni mogli zwiedzić terminal. Obiekt ma ponad 12 tys. m kw. powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie będzie 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie. Goście portu mogli także zasiąść za sterami symulatora samolotu myśliwskiego czy obejrzeć pokaz pierwszej pomocy w czasie pozorowanego wypadku lub wziąć udział w quizie wiedzy o lotnictwie.
Lotnisko odwiedził marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Przyjechał do Modlina pociągiem Kolei Mazowieckich, skąd autobusem dotarł do portu lotniczego. - Dobre skomunikowanie lotniska ze stolicą jest bardzo ważne. Jestem pewien, że podróżni z Warszawy, Nowego Dworu Mazowieckiego czy Legionowa, zamiast dojeżdżać do lotniska samochodem, wybiorą kolej. Zwłaszcza że do obsługi tej trasy przeznaczonych jest 16 nowoczesnych i wygodnych pociągów typu Elf, które kupiliśmy właśnie w tym celu - powiedział w rozmowie z dziennikarzami.
Pociągiem na lotnisko
Przez cały dzień na trasie Modlin – Warszawa podróżni mają do dyspozycji 42 połączenia (14 lotniskowych - oznaczonych piktogramem samolotu oraz 28 pociągów kursujących przez Modlin na linii w kierunku do Działdowa). Spośród 14 pociągów lotniskowych 11 łączy lotnisko w Modlinie oraz Lotnisko Chopina, a pozostałe trzy kursują na trasie Modlin – Warszawa Zachodnia. Pierwszy pociąg lotniskowy ze stacji Modlin odjeżdża o godz. 3:30; ostatni - kwadrans po północy. Z Warszawy (z Dworca Warszawa Centralna) do stacji Modlin pierwszy pociąg wyrusza o godz. 2:30, ostatni (z Dworca Warszawa Gdańska) o godz. 1:00.
Pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska od 16 lipca co 20 minut będą kursowały specjalne autobusy lotniskowe w barwach Kolei Mazowieckich. Mogą pomieścić do 70 pasażerów, są klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przejazd pociągiem na stację Modlin ze stacji Warszawa Centralna trwa średnio 44 minuty. Autobusy pokonują trasę stacja Modlin – terminal lotniska w niecałe 10 minut.
Cena biletu (jednorazowy, normalny) na pociąg do stacji Modlin z Warszawy Centralnej (44 km) - to 12,50 zł. Taki sam bilet na przejazd ze stacji Warszawa Gdańska do stacji Modlin (37 km) kosztuje 10,60 zł. Cena przejazdu autobusem Kolei Mazowieckich do terminalu wynosi 4 zł. Bilety na autobus Kolei Mazowieckich będzie można kupić w każdej kasie, pociągu oraz u pracownika KM prowadzącego odprawę w autobusach. Lotnisko w Modlinie może przyjmować wszystkie samoloty z kodu C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, a także wszystkie mniejsze. Droga startowa ma 2500 m długości i 60 m szerokości i jest po gruntownej modernizacji. Remont przeszły także dwie drogi kołowania oraz płaszczyzny postojowe.
Port za 250 milionów
Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem Portu Lotniczego Warszawa-Modlin - to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.
Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.
ja, PAP