Proponowane przez autorów nowej strategii promocji miasta hasła to „Katowice. W centrum przemian” lub „Katowice dla odmiany”. Wcześniej twórcy projektu strategii proponowali slogan „Katowice - centrum nowych form”, który jednak – jak wykazały konsultacje społeczne – nie spodobał się mieszkańcom.
Konsultacje, prowadzone m.in. w internecie na stronie www.opowiedzkatowice.pl, rozpoczęły się w połowie czerwca. Ich efektem jest przede wszystkim rezygnacja z zaproponowanego hasła oraz nacisk na akcentowanie zmian zachodzących w mieście. Dwie trzecie osób biorących udział w ankiecie uznało, że w działaniach promocyjnych Katowic warto podkreślać, że miasto się zmienia. Akceptację większości zyskały takie proponowane pożądane atrybuty Katowic, jak: metropolitalność, dziedzictwo, alternatywa, aktywność i ekoodpowiedzialność.
Twórcy strategii uznali, że Katowice - wciąż kojarzone w Polsce głównie z górnictwem, przemysłem i imprezami w Spodku - powinny postawić na niestandardową, zaskakującą i intrygującą promocję. Strategia stawia na eksponowanie bogatego dziedzictwa miasta i jego metropolitalnej skali, przy wykorzystaniu alternatywnych form przekazu i dotarcia do odbiorców.
„W świetle badań wiemy, że poza regionem ciągle pokutuje przemysłowy stereotyp Katowic. Gdy okazało się, że większość mieszkańców dostrzega i ceni zachodzące w mieście zmiany, zdecydowaliśmy się zmodyfikować przyjęte założenia. Do 2015 r. w działaniach promocyjnych najmocniej będziemy akcentować zachodzącą przemianę” – poinformował w poniedziałek Marcin Stańczyk z referatu wdrażania strategii i promocji wewnętrznej katowickiego magistratu.
Dodał, że horyzont 2015 r. nie jest przypadkowy, ponieważ to właśnie wtedy wyraźnie będzie widać efekty działań rozpoczętych w ostatnich latach.
„Projekty dawnego biura Europejskiej Stolicy Kultury udowodnią, że Katowice są naprawdę miastem alternatywnej kultury, a nowoczesne budynki na terenach po kopalni Katowice i zrewitalizowane śródmieście będą sygnalizowały jego metropolitalny charakter i pokażą nasze dziedzictwo w zupełnie innym świetle” – uważa Stańczyk. Tylko co trzeci uczestnik konsultacji był zdania, że zaproponowane wcześniej hasło „centrum nowych form” sprawdzi się. „Zdawaliśmy sobie sprawę, że w tej propozycji trudno będzie się zakochać od pierwszego wejrzenia, jednak skala krytyki skłoniła nas do poszukiwań od nowa” – dodał Stańczyk.
Wykorzystując duże zainteresowanie opinii publicznej tematem promocji miasta zdecydowano, że mieszkańcy sami będą mogli wybrać nowe hasło Katowic, spośród dwóch zaproponowanych sloganów. Wyboru do 30 lipca można dokonać na stronie www.opowiedzkatowice.pl.
Autorzy strategii zaproponowali, by symbolem graficznym stolicy regionu nie był już Spodek, ale znane ze starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury serce, którego kolorystyka symbolicznie łączy przemysłowe korzenie oraz współczesną aktywność i wielobarwność miasta. Podczas konsultacji społecznych niewiele było głosów krytycznych dotyczących znaku serca, ale w wielu miejscach akcentowano sentyment do Spodka. W tym wypadku zapadła jednak decyzja, że graficznym symbolem miasta zostanie serce.
„Spodek w działaniach promocyjnych Katowic będzie obecny jako ikona miasta. Budzi on zestaw konkretnych skojarzeń już dzisiaj przypisywanych Katowicom. Serce sugeruje natomiast, że miasto się zmienia – jest, symbolizowany czarnym kolorem, przemysł, ale także nowe, różnobarwne, nowatorskie i ciekawe projekty” – wyjaśnił Stańczyk.
Harmonogram prac nad strategią zakłada, że do połowy września zostanie przedstawiona opinii publicznej pełna wersja zmodyfikowanego dokumentu.
Największymi projektami promocyjnymi wpływającymi na wizerunek Katowic w ostatnich latach były starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. (pod hasłem "Katowice - Miasto Ogrodów") oraz kampania "Miasto wielkich wydarzeń". Teraz miasto chce wdrożyć nową strategię promocji.eb, pap