Pod Darłowem powstanie nowa plaża

Pod Darłowem powstanie nowa plaża

Dodano:   /  Zmieniono: 
Linia brzegowa zostanie wydłużona (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
W Darłowie (Zachodniopomorskie) podpisano umowę w sprawie największej na polskim wybrzeżu inwestycji dotyczącej budowy umocnień 8 km brzegu morskiego na wschód od miejscowego portu.

Wart 75,9 mln zł kontrakt podpisali Tomasz Bobin, dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku, który jest zamawiającym i Dariusz Blocher prezes spółki Budimex, która razem z hiszpańska firmą Ferrovial Agroman ma wykonywać prace.

Konsorcjum do 30 stycznia 2014 r. powinno m.in. wykonać narzut kamienny na wale przeciwsztormowym mierzei jeziora Kopań, które od morza oddziela wąski pas lądu, zbudować nowy, 830-metrowy odcinek wału, nowy falochron brzegowy o długości 1 330 m i wyremontować 53 drewniane ostrogi brzegowe. Przed przystąpieniem do budowy konsorcjum musi przeprowadzić przeszukanie saperskie 164 ha morza i 77 ha lądu. Akwen ma być przeszukany do głębokości 5 m, a brzegu - do 3 m.

Linia brzegowa będzie dłuższa

Dzięki inwestycji ma wydłużyć się linia brzegowa, wyhamować erozja wybrzeża oraz powstać plaża o szerokości minimum 15 m. Prace powinny się rozpocząć we wrześniu. Dyrektor Bobin ma nadzieję, iż inwestycja będzie realizowana zgodnie z przyjętych harmonogramem, bez większych zakłóceń.

W kosztorysie inwestorskim wartość wszystkich robót budowlanych darłowskiego projektu oszacowano na 178 mln zł. Na ogłoszony w lipcu 2011 r. przetarg wpłynęło siedem ofert, z czego cztery odrzucono przez Urząd Morski. Ceny wahały się od prawie 75,8 mln zł do 112 mln zł.

Budimex: nie powinniśmy stracić

Blocher pytany, czy Budimex proponując tak niską cenę zarobi na tym kontrakcie, odpowiedział, że z technicznego punktu widzenia projekt ochrony brzegu na wschód od portu Darłowo jest stosunkowo prostą pracą. - Jeśli nie dotkną nas jakieś ekstremalne warunki pogodowe nie powinniśmy na tym stracić – ocenił prezes Budimeksu.

Ochrona brzegu morskiego na wschód od portu w Darłowie to największa tego typu inwestycja w powojennej historii Polski. Projekt jest w 85 proc. finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Przetarg na wykonawcę prac rozstrzygnięto w styczniu 2012 r. Umowę podpisano w lipcu, gdyż wynik zamówienia publicznego trzy razy skarżyło do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) międzynarodowe konsorcjum FCC Construccion z Barcelony i Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska. KIO oddaliło odwołania. Sprawy te wpłynęły jednak na przesunięcie o kilka miesięcy terminu zakończenia inwestycji, który pierwotnie określano na 31 maja 2013 r.

zew, PAP