W ubiegłym tygodniu podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji Powiśle, budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty.
Wykonawca inwestycji oświadczył, że decyzja o zmianie miejsca, z którego ruszą tarcze, ma zminimalizować wpływ awarii na realizację przedsięwzięcia, jakim jest budowa II linii metra. Operacja ta wymaga m.in. przystosowania ostatniej stacji centralnego odcinka metra do pełnienia funkcji szybu startowego - zaznaczono. Nie wiadomo, kiedy tarcze ruszą.
Rzecznik konsorcjum budującego metro Mateusz Witczyński powiedział, że nie oznacza to dodatkowych utrudnień na pl. Wileńskim. Podkreślił, że tak, jak zaplanowano, 27 sierpnia zostanie przywrócony ruch drogowy przez plac, a także dla aut osobowych przez most Śląsko-Dąbrowski.
Od października 2011 roku w związku z budową metra przejazd przez most Śląsko-Dąbrowski jest zamknięty dla samochodów a przejazd przez pl. Wileński możliwy był tylko dla komunikacji miejskiej. Od 22 lipca przez pl. Wileński nie jeździ także komunikacja miejska; pasażerowie muszą się przesiadać, by kontynuować podróż po drugiej stronie placu.
Metro wydrążą cztery tarcze TBM, dwie z nich nie pracują. "Anna" przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei "Maria" - 670 m. "Wisła I" i "Wisła II" ruszą od Dworca Wileńskiego.
Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że tunel poprowadzony pod dnem Wisły jest jedyną opcją, gdyż zmiana projektu zamknęłaby inwestycję na kilka lat. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra.
Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie. II linia metra jest budowana w systemie "Projektuj i buduj".
zew, PAP