"Wirtualny urzędnik" pomoże niedosłyszącym

"Wirtualny urzędnik" pomoże niedosłyszącym

Dodano:   /  Zmieniono: 
"Wirtualny urzędnik" zaczął pracę w Olsztynie (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Ratusz w Olsztynie uruchomił aplikację "Wirtualnego urzędnika", która pozwoli osobom głuchym i niedosłyszącym załatwić urzędowe sprawy.

Chodzi np. o pomoc przy wyrobieniu dowodu osobistego czy rejestracyjnego a także uzyskanie odpowiedzi w kwestiach podatkowych czy lokalowych. Od kilku miesięcy na stronach internetowych magistratu działa wirtualna urzędniczka OLA, która udziela informacji petentom, chcącym załatwić różne sprawy w urzędzie. We wtorek aplikację wzbogacono o możliwość obsługi ludzi głuchych i niedosłyszących.

Osoba, która chce uzyskać informacje np. na temat wyrobienia dowodu tożsamości, powinna wpisać do wyszukiwarki kluczowe słowa - powiedział Marek Trojanowicz, przedstawiciel firmy, która wykonała aplikację wirtualnego urzędnika. Petent uzyska nie tylko informacje na temat wyrobienia dowodu osobistego, ale aplikacja podpowie także, jakie dokumenty trzeba przygotować, by wyrobić dowód po jego utracie a także jakie wiążą się z tym opłaty. Petent będzie mógł się także dowiedzieć, czy może odebrać gotowy dowód w urzędzie.

Aplikacja zawiera także informacje o lokalnych podatkach, o procedurach wydania zezwoleń na budowę czy rozbiórkę. Wirtualna urzędniczka tłumaczy wszystkie odpowiedzi na język migowy. Sekretarz miasta Hanna Mikulska-Bojarska powiedziała, że urząd już od kilku miesięcy stara się być coraz bardziej przyjazny osobom, które mają utrudniony dostęp do informacji. 14 urzędników ukończyło kurs języka migowego i mogą pomóc głuchym czy niedosłyszącym, którzy chcą otrzymać informację na miejscu w urzędzie.

Jest też możliwość wyświetlania stron internetowych urzędu w wersjach monochromatycznych. Przez to stają się one czytelne dla osób z wadami wzroku i niedowidzących. Istnieje także możliwość powiększania czcionki oraz zadania pytania, na które wirtualny urzędnik nie zna odpowiedzi.

jl, PAP