Wiadomo, co było przyczyną katastrofy pod Szczekocinami

Wiadomo, co było przyczyną katastrofy pod Szczekocinami

Dodano:   /  Zmieniono: 
Wiadomo, co było przyczyną katastrofy pod Szczekocinami (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Bezpośrednią przyczyną katastrofy kolejowej pod Szczekocinami były błędy popełnione przez dyżurnych ruchu ze Starzyn i Sprowy. Raport nie rozstrzyga o winie, a wskazuje jedynie przyczyny wypadku - podaje Teleexpress TVP 1, który dotarł do projektu raportu komisji badającej przyczyny wypadku.
W raporcie zaznaczono, że w Starzynach, ze względu na awarię rozjazdów, dyżurny powinien zabezpieczyć urządzenia i dopiero wtedy skierować tam pociąg. Przy braku kontroli nad zwrotnicami nie powinien zezwolić na jazdę pociągu Interregio „Jan Matejko”.

Podkreślono też, że błąd popełniła także dyżurna ruchu ze Sprowy, która wpuściła skład TLK „Brzechwa” na tor, mimo że urządzenia wykazywały jego zajętość.

W ocenie komisji badającej przyczyny wypadku błędy popełnili też maszyniści. Prowadzący IR „Matejko” wjechał na tor niewłaściwy tor. Od strony Sprowy system wykazał zajętość toru i wyświetlił czerwone światło dla pociągu TLK. Pociąg TLK pojechał na tor właściwy (prawy) chociaż semafor pozwalał na jazdę po torze lewym (wyświetlał się wskaźnik W-24).  P

3 marca 2012 r. w pobliżu Szczekocin k. Zawiercia zderzyły się czołowo pociągi TLK „Brzechwa” z Przemyśla do Warszawy i Interregio „Jan Matejko” relacji Warszawa-Kraków. W katastrofie zginęło 16 osób, a obrażenia odniosło ponad 90.

ja, TVP Info