Sprawdź, zanim wyjedziesz

Sprawdź, zanim wyjedziesz

Dodano:   /  Zmieniono: 
Niejasne oznaczenia cenowe, brak informacji o pełnych kosztach, niezabezpieczanie danych osobowych klientów - to grzechy główne firm oferujących usługi turystyczne w internecie.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach międzynarodowej akcji przeszukiwania internetu w połowie lutego sprawdził strony poświęcone usługom turystycznym. Akcja była wspólnym przedsięwzięciem instytucji będących członkami Międzynarodowej Sieci Ochrony i Egzekwowania Praw Konsumenckich (International Consumer Protection and Enforcement Network).

Jej celem było dotarcie do portali internetowych, serwisów oraz stron, których właściciele naruszają interesy konsumentów, oraz zwrócenie uwagi internautów na konieczność weryfikowania ofert znajdowanych w sieci. Sprawdzano strony m.in. biur podróży, hoteli i pensjonatów, linii lotniczych oraz kolejowych, parków rozrywki, firm oferujących zorganizowane wycieczki, wynajem samochodów, jachtów oraz łodzi.

Skontrolowane zostały 24 polskie witryny usługodawców turystycznych, zarówno firm niewielkich, jak i dużych, o ugruntowanej pozycji. Okazało się, że niemal żadna z firm nie  zabezpieczała danych osobowych klientów przy internetowym składaniu zamówień. Rzadziej spotykanym uchybieniem okazał się brak pełnej informacji o danych adresowych przedsiębiorcy.

Powtarzającą się praktyką było umieszczanie regulaminów w trudno dostępnych miejscach. Niektóre z nich były też nieczytelne. Słaba czytelność to - zdaniem UOKiK - to powszechna wada witryny turystycznych - zbyt wiele linków i informacji zaciera ich klarowność.

Polska uczestniczy w Międzynarodowym Dniu Przeszukiwania Internetu po raz czwarty. W ubiegłym roku sprawdzono ponad 3  tysiące stron dot. farmaceutyków. Wśród nich było wiele polskich stron, na których powoływano się na nieistniejące autorytety medyczne czy ośrodki naukowe oraz zamieszczano nierzetelne lub  zakazane reklamy.