British Airways zakończyły komercyjną eksploatację Concorde'a w ubiegły piątek, gdy trzy takie maszyny wylądowały na londyńskim lotnisku Heathrow po lotach z Nowego Jorku, z Edynburga i z Londynu nad Zatokę Biskajską. Drugi użytkownik Concorde'a, towarzystwo Air France, wycofało je ze służby jeszcze 31 maja tego roku.
Utrzymanie Concorde'a zawsze było dla jej właścicieli dużym obciążeniem finansowym. Sytuacja dodatkowo pogorszyła się po tragicznym wypadku 25 lipca 2000 roku, gdy jedna z maszyn Air France rozbiła się tuż po starcie z paryskiego lotniska Roissy. Katastrofa ta, w której zginęło 113 osób, spowodowała zawieszenie lotów wszystkich Concorde'ów na 15 miesięcy.
Los Concorde'a przypieczętowała podjęta wcześniej w tym roku decyzja konsorcjum Airbus, by zaprzestać produkcji części zamiennych dla niego i okresowych remontów. Do Airbusa należą obecnie zakłady lotnicze w Filton koło Bristolu w południowej Anglii i we francuskiej Tuluzie, gdzie budowano Concorde'y.
"Techniczne i finansowe wyzwania, łączące się z utrzymaniem Concorde'a w stanie zdatnym do lotu, są absolutnie zaporowe. Airbus poinformował nas, że nie byliby w stanie wesprzeć takiego projektu, czy to dla British Airways, czy to dla kogokolwiek innego" - oświadczył w czwartek prezes BA, Rod Eddington.
Jeden z Concorde'ów ma być pomnikiem w Heathrow. W Wielkiej Brytanii pozostaną jeszcze trzy inne egzemplarze - w Filton, w porcie lotniczym Manchesteru i w muzeum lotniczym w Edynburgu. Dwa trafią do USA, do muzeów lotniczych w Seattle i w Nowym Jorku - to ostatnie znajduje się na zacumowanym w porcie lotniskowcu "Intrepid". Siódmy egzemplarz stanie w porcie lotniczym im. Grantleya Adamsa na wyspie Barbados, gdzie Concorde'y regularnie lądowały przez wiele lat.
"Wybraliśmy te lokalizacje, opierając się na kilku kryteriach: możliwości odpowiedniego wystawienia i utrzymania samolotu, ich położenia geograficznego i dostępności dla zwiedzających" - powiedział Eddington.
Air France przekazała po jednym egzemplarzu swych Concorde'ów muzeum lotniczemu Smithsonian w Waszyngtonie w USA, muzeum techniki w Spirze (Speyer) w niemieckiej Nadrenii-Palatynacie, muzeum lotniczemu na paryskim lotnisku Le Bourget oraz muzeum fabrycznemu Airbusa w Tuluzie. Piątą maszynę ustawiono w paryskim porcie lotniczym Roissy/Charles de Gaulle.
sg, pap