Poniedziałkowa próba odbyła się na doświadczalnym 18-kilometrowym torze w pobliżu miasta Kofu, 109 kilometrów na zachód od Tokio. Tym razem MLX01 jechał zdalnie sterowany, natomiast podczas ustanawiania poprzedniego rekordu wiózł 13 osób.
Japonia dzierży rekord także w dziedzinie prędkości pociągów normalnie poruszających się na kołach - w 1996 roku ekspres Shinkansen w trakcie jazdy doświadczalnej osiągnął 443 kilometry ma godzinę. W normalnej eksploatacji pociągi tego typu nie przekraczają 300 km/godz.
MLX01 został skonstruowany w ramach rządowego programu rozwoju superszybkich kolei. Na program ten przeznaczono 190 mld jenów (1,74 mld dolarów).
Pod koniec ubiegłego roku w Chinach otwarto pierwszą w świecie komercyjną linię kolei magnetycznej, która pokonuje 31-kilometrową trasę z centrum Szanghaju do portu lotniczego. Technologię dostarczyli Niemcy, którzy jednak ze względu na wysokie koszty nie budują na razie takich kolei u siebie.
sg, pap